
Szydełkujesz, malujesz, odnawiasz meble? Zajmujesz się rękodziełem i tworzysz przedmioty z duszą? Chciałbyś zmienić pasję w dochodowy biznes? To możliwe!
Z tego artykułu dowiesz się, jak i gdzie sprzedawać rękodzieło oraz dlaczego warto postawić na handel online.
Spis treści artykułu
Gdzie sprzedawać rękodzieło online? 4 sprawdzone miejsca
Rękodzieło możesz sprzedawać w następujących kanałach:
- własnym sklepie internetowym,
- w portalach wyspecjalizowanych w sprzedaży rękodzieła (jak Etsy czy Pakamera),
- na platformach sprzedażowych – typu Allegro czy Empik Place,
- za pośrednictwem Instagrama i innych mediów społecznościowych.
Przyjrzyjmy się im bliżej.
1. Własny sklep internetowy z rękodziełem
Własny sklep to możliwość realizacji własnej wizji w 100% – podobnie jak przy tworzeniu produktów. Nie musisz w tym wypadku dostosowywać się do niczyich zasad ani przejmować ograniczeniami.
Do zalet posiadania własnego sklepu online z rękodziełem należą:
- brak konieczności wnoszenia opłat za pośrednictwo sprzedaży,
- możliwość samodzielnego dyktowania cen,
- całkowita dowolność i autonomia w działaniu,
- łatwiejsze promowanie własnej marki i budowanie lojalności klientów.
Nie przejmuj się technikaliami. Sklep internetowy utworzysz dziś bardzo łatwo – bez kodowania. Wybierając Sky-Shop, otrzymujesz dostęp do prawie gotowego sklepu, który musisz jedynie dostosować do swoich potrzeb wizualnych i zapełnić swoim rękodziełem.
👉 Dowiedz się, jak założyć sklep internetowy.
👉 Wielu klientów Sky-Shop sprzedaje rękodzieło na naszej platformie. Zainspiruj się ich sukcesami:
- Joanna Muzyka – za pośrednictwem sklepu online sprzedaje szklaną biżuterię,
- Kraina Tuptusia – to sklep, w którym znajdziesz m.in. ręcznie robione akcesoria dla najmniejszych zwierząt,
- Świece Woski Po Prostu – to przykład prężnie rozwijającego się biznesu, którego podstawą jest sprzedaż świec sojowych handmade.
2. Portale wyspecjalizowane w sprzedaży rękodzieła
Własny sklep jest bez wątpienia najlepszym sposobem sprzedaży rękodzieła, jeżeli zależy Ci na długofalowym budowaniem własnej marki i wypracowaniu rozpoznawalności.
Postaw na oprogramowanie Sky-Shop wspierające sprzedaż!
- ✔ Dostosuj wygląd sklepu w prostym kreatorze
- ✔ Aktywuj potrzebne funkcje i integracje
- ✔ Korzystaj z nieograniczonej pomocy
Druga opcja to wystawianie swoich produktów na portalach, które odwiedzają osoby zainteresowane kupnem rękodzieła. Są to następujące strony:
Niektóre portale z wyrobami handmade pobierają jedynie prowizje od zrealizowanych zamówień (od ok. 5 do nawet 30%), inne naliczają opłaty za każde opublikowane ogłoszenie.
Warto też wspomnieć o tym, że każda galeria internetowa stawia potencjalnym wystawcom wymagania. Mogą one dotyczyć liczby i charakteru produktów, obecności i aktywności w mediach społecznościowych, czy też ilości i jakości zdjęć. Zanim więc wyślesz zgłoszenie do showroom’u internetowego z przedmiotami DIY, zapoznaj się z regulaminem wybranego serwisu i oceń, czy jesteś gotowy do podjęcia z nim współpracy.
3. Media społecznościowe
Nie jest tajemnicą, że sprzedaż produktów handmade dotyczy przede wszystkim branż związanych z modą, urodą czy wystrojem wnętrz, czyli takich, gdzie kwestie wizualne mają nadrzędne znaczenie. Właśnie dlatego media społecznościowe, a w szczególności Instagram, to świetne miejsca, by je promować i sprzedawać.
W Polsce nie możesz sprzedawać bezpośrednio z poziomu Instagrama. Możesz jednak umieszczać linki do swojego sklepu, prowadzić sprzedaż za pośrednictwem wiadomości prywatnych czy transmisji live.
👉 Dowiedz się więcej na temat sprzedaży na Instagramie.
A jeżeli prowadzisz też sklep, warto dodać do niego moduł Instagrama – pozwoli Ci to wyświetlać najlepsze zdjęcia na swojej stronie.
Poza Instagramem świetnie sprawdzi się też Facebook, a w szczególności grupy na tym portalu. Możesz dołączyć do następujących:
- RĘKODZIEŁO-POKAŻ, SPRZEDAJ, POLEĆ (ponad 240 tysięcy członków),
- Rękodzieło – kup / sprzedaj / licytuj (ponad 190 tysięcy członków),
- Rękodzieło-Pokaż-Sprzedaj-Kup (ponad 180 tysięcy członków),
- RĘKODZIEŁO 💯% hand-made🇵🇱 (ponad 18 tysięcy członków).
4. Platformy sprzedażowe
Portale typu Allegro mogą okazać się dobrym miejscem do sprzedaży rękodzieła, ale tylko, jeżeli sprzedajesz popularny asortyment, który jest wyszukiwany przez użytkowników takich platform.
Jeżeli oferujesz np. świece sojowe czy ręcznie szyte ubranka dla dzieci, jak najbardziej mogą one dobrze sprzedawać się na takich platformach. Znacznie gorzej będzie z całkowicie oryginalnymi produktami albo takimi, o których zakupie nikt nie myśli, dopóki ich nie zobaczy 😉
Jakie platformy sprzedażowe warto rozważyć?
- Allegro – niekwestionowany gigant z ponad 20 milionami kupujących, wśród których na pewno znajdą się tacy, którzy szukają rękodzieła. Możesz też rozważyć sprzedaż na Allegro Lokalnie, jeżeli chcesz się skupić na działalności w swoim regionie.
- Empik Place – to nie tylko potężna sieć księgarń, ale też marketplace, na którym możesz sprzedawać m.in. dekoracje czy świece.
- OLX – za jego pośrednictwem możesz sprzedawać zarówno lokalnie, jak i wysyłkowo – OLX oferuje coraz więcej możliwości dla profesjonalnych sprzedawców.
Musisz też liczyć się z tym, że platformy sprzedażowe pobierają prowizje do sprzedaży i stwarzają ograniczone możliwości budowania własnej marki – a w przypadku rękodzieła to potencjał, z którego trudno rezygnować.
Możesz traktować je więc jako uzupełnienie, a nie główny kanał sprzedaży. Bez obaw -możesz łatwo sprzedawać w wielu kanałach jednocześnie, co umożliwi Ci Sky-Shop.
Dowiedz się więcej 👇
Sprzedaż rękodzieła offline
Produkty handmade możesz oferować także:
- we własnym sklepie stacjonarnym,
- w antykwariatach, komisach i galeriach,
- na targach, kiermaszach i jarmarkach.
Sprawdź szczegóły.
1. Własny sklep stacjonarny
Własny sklep daje Ci niezależność i możliwość realizowania autorskich pomysłów. Możesz w nim wystawiać swoje dzieła i prace innych artystów.
Musisz jednak liczyć się z tym, że sklep stacjonarny to spore koszty. Opłaty stałe, np. za wynajem czy wynagrodzenia pracowników, poniesiesz niezależnie od wysokości sprzedaży.
2. Komisy, antykwariaty i galerie sztuki
Autorskie wyroby handmade możesz sprzedawać także w komisach, antykwariatach lub galeriach sztuki. W dużym mieście łatwiej znaleźć takie miejsca, ale w mniejszych miejscowościach może to być większe wyzwanie.
Zaletą tej metody jest możliwość dotarcia do szerokiego grona klientów i minimalne zaangażowanie – wystarczy dostarczyć produkty, a sprzedaż „zrobi się sama”. Jednak nie masz kontroli nad tym:
- jak będą traktowane Twoje produkty (czy będą chronione przed uszkodzeniami),
- gdzie zostaną umieszczone (czy trafią do witryny czy do mniej widocznego miejsca),
- jak będą promowane,
- czy nie zostaną zestawione z bezpośrednią konkurencją.
Galerie, komisy i antykwariaty pobierają wysokie prowizje od sprzedaży, co często oznacza, że sugerowane ceny są znacznie zawyżone, co może odstraszać klientów.
3. Sprzedaż na jarmarkach, targach i kiermaszach
Rękodzieło świetnie sprzedaje się na jarmarkach i targach, zwłaszcza przed Bożym Narodzeniem oraz od maja do września. To doskonała okazja, by zaprezentować swoje produkty, ustalić wyższe ceny i wypromować sklep internetowy.
Aby skutecznie sprzedawać na takich wydarzeniach, warto zaopatrzyć się w:
- stoisko (na jarmarkach wystarczy stolik turystyczny, ale na targach może być potrzebna większa ekspozycja),
- namiot lub inną osłonę przed pogodą (wielu organizatorów wymaga białych lub kremowych namiotów),
- oświetlenie, jeśli event odbywa się po zmroku,
- ulotki lub wizytówki zachęcające do odwiedzenia Twojego sklepu online,
- samochód do transportu wyposażenia.
Marketing w sprzedaży rękodzieła
Bez względu na to, jakie kanały sprzedaży wybierzesz, musisz promować swój biznes handmade, by przyciągnąć klientów do Twojego rękodzieła.
Jak zaplanować skuteczny marketing w tej branży?
- Zdefiniuj swoją grupę docelową. Kim są Twoi potencjalni klienci i jakie są ich potrzeby? Odpowiedź na tego typu pytania pozwoli Ci dopracować treść i styl komunikacji. Dowiedz się więcej o tworzeniu buyer persony.
- Zadbaj o spójny branding. Logo, kolorystyka – to wszystko ma ogromne znaczenie – zarówno, gdy mowa o Twoich produktach, jak i stronie internetowej czy kanałach sprzedaży. Dowiedz się więcej o budowaniu tożsamości marki.
- Dbaj o atrakcyjne zdjęcia, a może nawet wideo. W branży handmade to podstawa – wykorzystasz je we wszystkich działaniach marketingowych.
- Bądź tam, gdzie są Twoi potencjalni klienci. Grupy na Facebooku? A może lokalne targi? Wykorzystuj kanały online i offline, by budować swoją rozpoznawalność.
- Buduj relacje. Twoje produkty są absolutnie wyjątkowe. Nie bój ich się tak przedstawiać – właśnie to kupujący docenią w nich najbardziej. Opowiadaj o procesie ich tworzenia i swoich inspiracjach. Wykorzystaj do tego media społecznościowe, bloga i newsletter.
- Korzystaj także z innych kanałów marketingu internetowego. Jeżeli masz stronę internetową, zadbaj o jej pozycjonowanie, a także twórz płatne reklamy, które precyzyjnie dotrą do Twoich odbiorców. Mowa przede wszystkim o Meta Ads, które pozwolą Ci zwiększyć widoczność na Facebooku i Instagramie, a także Google Ads.
👉 Jeżeli potrzebujesz więcej informacji, sprawdź artykuł o marketingu w sklepie internetowym.
Jak legalnie sprzedawać rękodzieło? Działalność gospodarcza a handmade
Dowiedz się, kiedy możesz sprzedawać rękodzieło bez działalności gospodarczej i jak legalnie prowadzić biznes rękodzielniczy.
Działalność bez rejestracji
Nie musisz zakładać firmy, by zarabiać na autorskich wyrobach.
W ramach działalności nierejestrowanej możesz zarobić maksymalnie 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia. To rozwiązanie sprawdzi się zatem doskonale w przypadku chęci dorobienia do pensji lub przetestowania pomysłu na biznes. Ponadto, aby skorzystać z tej formy, powinieneś spełniać warunek nieprowadzenia firmy w okresie ostatnich 5 lat.
Korzystając z działalności nierejestrowanej przy sprzedaży rękodzieła, nie musisz:
- rejestrować się w CEIDG, ZUS czy US,
- płacić składek ZUS,
- prowadzić skomplikowanej księgowości.
Dowiedz się więcej 👇
W tym przypadku wystarczy, że odprowadzisz podatek od dokonanej sprzedaży. Dochody z działalności nierejestrowanej rozliczysz w przeznaczonej do tego sekcji zeznania rocznego PIT.
Pamiętaj również, że jako przedsiębiorca masz obowiązek wystawienia dowodu zakupu (np. faktury) na życzenie klienta. Jeżeli zaś w którymś momencie przekroczysz próg przychodów, musisz zarejestrować firmę.
Sprawdź nasz poradnik – Sprzedaż internetowa a podatki.
Prowadzenie działalności
Sprzedaż rękodzieła bez działalności możliwa jest tylko do określonej granicy. Jeżeli Twój przychód przekroczy maksymalną kwotę lub myślisz o zyskach na wyższym poziomie, załóż własną firmę. W ten sposób Twoje rękodzieło ma szansę stać się głównym źródłem dochodu.
Dzisiaj wystartowanie z własną działalnością jest bardzo proste i nie wymaga wielu formalności. To także naturalny krok w budowaniu swojej marki handmade. Najlepiej sprawdzi się tutaj jednoosobowa działalność gospodarcza, którą możesz prowadzić samodzielnie z dowolnego miejsca.
👉 Sprawdź, jak założyć firmę.
Jaki numer PKD wybrać przy biznesie rękodzielniczym?
Jeśli zdecydujesz się na działalność rejestrowaną, musisz pamiętać, aby przypisać swojej ofercie odpowiedni numer PKD. Powinieneś to zrobić już podczas zakładania firmy – we wniosku CEIDG-1.
Sprawdź pełną listę kodów PKD.
Podstawowym kodem dla sklepów internetowych jest 47.91.Z. Oprócz tego wybierz kody uzupełniające, które pozwolą jak najlepiej określić rodzaj prowadzonej przez Ciebie działalności.
W przypadku rękodzieła możesz skorzystać z poniższych numerów PKD:
- 13.92.Z – dla produkcji gotowych wyrobów tekstylnych;
- 16.29.Z – dla produkcji pozostałych wyrobów z drewna, z korka, słomy i materiałów do wyplatania;
- 17.29.Z – dla produkcji pozostałych wyrobów z papieru i tektury;
- 23.41.Z – dla produkcji ceramicznych wyrobów stołowych i ozdobnych,
- 31.09.Z – dla produkcji pozostałych mebli;
- 32.12.Z – dla produkcji wyrobów jubilerskich i podobnych;
- 32.13.Z – dla produkcji sztucznej biżuterii i wyrobów podobnych;
- 47.77.Z – dla sprzedaży detalicznej zegarków, zegarów i biżuterii prowadzonej w wyspecjalizowanych sklepach;
- 47.78.Z – dla sprzedaży detalicznej pozostałych nowych wyrobów prowadzonej w wyspecjalizowanych sklepach.
👉 Dowiedz się więcej: Jaki kod PKD dla sklepu internetowego i sprzedaży online wybrać?
—
Ponownie podkreślę, że jednym z najlepszych sposobów sprzedaży rękodzieła jest uruchomienie własnego sklepu internetowego. Jest to banalnie proste dzięki Sky-Shop – załóż bezpłatne konto, przetestuj wszystkie funkcje i zdecyduj, czy jest to rozwiązanie dla Ciebie.