Autor:Aleksandra Batko
Specjalista ds. Marketingu i PR

Alfabet e-commerce: B jak Black Friday

Black Friday zbliża się wielkimi krokami. 23 listopada rozpocznie się sezon zakupów przedświątecznych, który potrwa aż do grudnia. Dla właścicieli większości sklepów internetowych to czas wzmożonego ruchu, a co za tym idzie – wyższych przychodów. Jak dobrze przygotować się do tego wyjątkowego czasu w roku?

 

Black Friday w Polsce – skąd się wzięła moda na szalone zakupy?

Tradycja Czarnego Piątku przywędrowała do naszego kraju z USA. To właśnie tam, w dzień po Święcie Dziękczynienia rozpoczyna się sezon na przedświąteczne zakupowe szaleństwo. Mimo, że w Polsce ten dzień ma dość krótką tradycję, to z roku na rok zyskuje coraz większą popularność, a klienci z niecierpliwością czekają na wyjątkowe okazje cenowe i zniżki.

 

Black Friday w e-commerce

Wykres zainteresowania hasłem „Black Friday” w 2017 roku według Google Trends

Jak widać z powyższego wykresu Google Trends zainteresowanie hasłem „Black Friday” wzrasta już kilka dni przed samym świętem. Nic dziwnego – konsumenci zaczynają szukać informacji o planowanych zniżkach i akcjach specjalnych wcześniej, aby porównać oferty różnych sklepów i wybrać te, które odpowiadają im najbardziej. Dzięki temu w dniu, kiedy zniżki się pojawią nie stracą czasu na przeczesywanie sieci. Wystarczy, że włożą wymarzone produkty do koszyka i klikną przycisk „Kup”. To bardzo ważne, bowiem ze względu na wzmożony ruch i zwiększone zainteresowanie ktoś mógłby ich uprzedzić, co zdarza się często w przypadku popularnych produktów z branży fashion lub rtv/agd.

 

Jak przygotować się do Black Friday – 5 wskazówek dla e-commerce

 

  • Działaj odpowiednio wcześnie

Black Friday z roku na rok staje się coraz popularniejszy, a konsumenci doskonale wiedzą, że wraz końcem roku mogą spodziewać się zniżek. Wykorzystaj to! Warto, aby informacja o tym, że Twój sklep bierze udział w akcji dotarła do odbiorców odpowiednio wcześnie. Zauważ, że temat Black Friday zaczyna pojawiać się już na przełomie października i listopada, a największym zainteresowaniem cieszy się kilka dni wcześniej oraz, oczywiście, w dniu samego święta. Newslettery, zapowiedzi w social mediach oraz bannery na głównej stronie www będą doskonałym pomysłem, aby poinformować nowych i obecnych klientów o planowanych promocjach.

 

  • Przygotuj ciekawą ofertę

Konkurencja w branży e-commerce jest spora – szczególnie w szczycie sezonu świątecznego. Pamiętaj, aby nie powielać treści z poprzednich lat i przygotować oryginalną ofertę, która zainteresuje potencjalnych klientów. Oczywiście obniżka ceny wciąż jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na zwiększenie liczby zamówień. Często zdarza się jednak, że klient, porównując oferty konkurencyjnych sklepów, wybierze ten, który oferuje mu szybszą dostawę, wygodne płatności lub darmowy zwrot. Jeśli Twój sklep oferuje coś więcej niż konkurencja – nie zapomnij się tym pochwalić!

 

  • Dostosuj swój e-sklep

Responsywność, bezpieczeństwo płatności i dostosowanie interfejsu do urządzeń mobilnych to podstawy, bez których żaden sklep internetowy nie zapewni sobie rzeszy zadowolonych i wiernych klientów. Koniec roku to czas, w której właściciele e-sklepów powinni być gotowi na wzmożony ruch i większą niż zazwyczaj ilość zamówień. Warto zadbać o optymalizację czasu ładowania strony, przejrzysty i intuicyjny koszyk zakupowy oraz stabilność pracy serwerów.

 

  • Zintensyfikuj działania reklamowe

Odpowiednio przygotowane działania promocyjne mają ogromny potencjał sprzedażowy. Końcówka roku to doskonały czas, żeby zainwestować nieco większy niż zazwyczaj budżet na reklamy. Możesz wykorzystać płatne kampanie Google Ads oraz Facebook Ads – właściwie skonfigurowane pomogą przyciągnąć nowych klientów. Warto przeprowadzić analizę sprzedaży, wyodrębnić produkty, które w danym okresie sprzedają się najlepiej i to właśnie na nich skupić promocję. Doskonale sprawdzi się również e-mail marketing. Przygotuj atrakcyjny wizualnie szablon wiadomości do klientów i poinformuj ich o planowanych zniżkach.

 

  • Zatrzymaj nowych klientów

Zakupowy przedświąteczny szał spowoduje, że Twój sklep odwiedzi z pewnością wielu nowych klientów. Spraw, by powrócili! Po pierwsze – zadbaj o to, aby cały proces transakcji, od zakupu aż do dostarczenia zamówienia, był sprawny, szybki i bezproblemowy. Pamiętaj, aby bez opóźnień odpowiadać na maile i zapytania klientów – czasami liczą się minuty!
Koniec roku to jedna z najlepszych okazji, aby powiększyć swoją bazę kontaktów. Wykorzystaj zapis do newslettera, aby później zaproponować klientom ciekawe nowości lub rabaty.

 

Warto zauważyć, że Czarny Piątek to nie jedyna wyjątkowa okazja w roku na zakupy po obniżonych cenach. W końcu zaraz po nim następuje Cyber Monday, który w Polsce również cieszy się dużą popularnością. Innym podobnym świętem w branży e-commerce, które na stałe wpisało się w zakupowe kalendarze konsumentów jest Dzień Darmowej Dostawy, przypadający na 5 grudnia.

 

Porównanie zainteresowania hasłami Black Friday/Czarny Piątek oraz Cyber Monday w 2017 roku

W Polsce tradycja Czarnego Piątku wciąż dla wielu konsumentów nie jest znana i daleko jej do skali, którą osiąga za oceanem. Właśnie dlatego sprzedawcy często decydują się na przedłużenie promocji na cały weekend (Black Weekend) lub nawet tydzień (Black Week). Szczególnie ma to miejsce w branży RTV/AGD oraz fashion. Nie ulega wątpliwości, że zjawisko z roku na rok przybiera na sile, a świadomość konsumentów wciąż rośnie. Jeśli do tej pory nie zdecydowałeś się włączyć do akcji, być może w tym roku warto się nią zainteresować?

 

darmowy sklep internetowy

5.00 avg. rating (97% score) - 2 votes 5

Aleksandra Batko

Specjalista ds. Marketingu i PR