W czasach wielofunkcyjnych urządzeń mobilnych nie sposób wyobrazić sobie sklepu internetowego, w pełni wykorzystującego swoje możliwości sprzedażowe, bez dostosowania oprogramowania do wersji mobile. Szczególna dbałość o responsywność sklepu internetowego przyniesie korzyści wynikające z wygody i szybkości obsługi, którą doceniają konsumenci.
M-commerce to jednak nie tylko dokonywanie zakupów za pomocą smartfonów. Dowiedz się, czym dokładnie jest to zjawisko i czym różni się od e-commerce.
- Popularność mobile rośnie. Coraz więcej kupujemy w internecie z poziomu urządzeń mobilnych.
- Technologia RWD w Twoim sklepie pozwoli na jego automatyczne dopasowanie do każdego urządzenia, niezależnie od rozmiaru.
- Responsywność sklepu internetowego jest kluczowym elemenetm User Experience (UX). Wpływa nie tylko na wygodę użytkowania, ale i pozycję w wyszukiwarce.
Spis treści artykułu
Czym jest m-commerce?
M-commerce, czyli mobile commerce, to handel elektroniczny prowadzony za pomocą urządzeń mobilnych – jak smartfony i tablety. W teorii m-commerce obejmuje wszystkie formy transakcji dokonywanych przy użyciu urządzeń mobilnych – w tym zakupy online, bankowość mobilną, aplikacje zakupowe, mobilne płatności i inne usługi finansowe.
W m-commerce użytkownicy mogą przeglądać produkty, dokonywać zakupów i płacić za usługi, korzystając z aplikacji mobilnych lub stron internetowych dostosowanych do małych ekranów. To dynamicznie rozwijający się obszar, który umożliwia wygodne i szybkie zakupy w dowolnym miejscu i czasie.
Czym m-commerce różni się od e-commerce?
M-commerce (czyli handel mobilny) stanowi część e-commerce (handlu elektronicznego). Oto kilka kluczowych różnic między nimi:
Zakres urządzeń
- E-commerce obejmuje ogólnie cały proces wymiany towarów i usług online. Może się on odbywać za pośrednictwem laptopów, komputerów stacjonarnych, telefonów i tabletów.
- M-commerce koncentruje się wyłącznie na kupnie i sprzedaży wyłącznie za pośrednictwem urządzeń mobilnych – jak smartfony czy tablety.
Kwoty transakcji
- W m-commerce często dokonuje się mniejszych transakcji. Wybieramy urządzenia mobilne w przypadku niewielkich zakupów czy opłat np. za aplikację.
- W e-commerce transakcje z reguły są większe. To np. zakup sprzętu AGD lub mebli, które rzadko kupujemy za pośrednictwem smartfonów.
Współczynnik konwersji
- Konwersja na urządzeniach mobilnych jest niższa. Wynika to z faktu, że użytkownicy często tylko przeglądają na nich produkty, a zakup finalizują na laptopie czy komputerze.
- W e-commerce współczynnik konwersji może być nawet trzykrotnie wyższy niż na mobile. Nie oznacza to jednak, że powinieneś się skupiać wyłącznie na tej gałęzi.
Metody płatności
- W e-commerce płatności dokonuje się głównie przez bramki płatności lub karty kredytowe.
- W m-commerce stosuje się również płatności zbliżeniowe lub portfele mobilne.
Udział mobile commerce w rynku e-commerce
Raport Gemius z 2023 roku pokazuje, że urządzenia mobilne z roku na rok zwiększają swój udział w rynku e-commerce. Obecnie smartfon jest najchętniej wykorzystywanym urządzeniem do zakupów online.
79% kupujących w Internecie dokonało transakcji przy pomocy telefonu komórkowego, a 16 % ankietowanych użyło do tego tabletu. Dla porównania – z laptopa skorzystało 69% z nich.
Dynamiczny rozwój technologii oraz zwiększenie jej dostępności stawia przed właścicielami sklepów internetowych nowe wyzwania. Tylko Ci, którzy umożliwią swoim klientom korzystanie z oferty w wygodny i szybki sposób, z użyciem wybranego przez nich urządzenia, mają szansę na pełne wykorzystanie potencjału swoich e-sklepów. Warto zaznaczyć, że tendencja wzrostowa korzystania z urządzeń mobilnych wskazuje, że już wkrótce sklepy nieradzące sobie z dostosowaniem oferty do zróżnicowanych przeglądarek internetowych, nie będą miały racji bytu. Już dziś responsywne wersje mobilne preferowane są nie tylko przez klientów, ale i wyszukiwarkę Google.
Dostosowanie sklepu online do urządzeń mobilnych
Sklepy tworzone z myślą o komputerach stacjonarnych, nie wyglądają dobrze na urządzeniach mobilnych, a prezentowane przez nie produkty stają się uciążliwe w przeglądaniu, a także samym procesie zakupowym. Utrudnienia i niedogodności sprawiają, że klienci szybko opuszczają sklep w poszukiwaniu rozwiązania, które pozwoli im na dogodne przejrzenie oferty.
Nikt z nas nie ma wątpliwości, że telefony są z nami wszędzie, a podróż autobusem bądź oczekiwanie w kolejce jest świetną okazją do wykonania zakupu lub znalezienia interesującej oferty. Wielu konsumentów jest skłonnych finalizować transakcję już podczas poszukiwania produktów. Na urządzeniach mobilnych kluczową rolę odegra funkcjonalność zastosowanego szablonu, a nie sam asortyment i oferta cenowa, jaka jest w nim prezentowana. W końcu bez odpowiedniej infrastruktury technicznej, klient nie będzie miał szansy na zapoznanie się z oferowanymi przez Ciebie towarami. Do najczęściej napotykanych niedogodności należą:
- niewygodne wypełnianie formularzy,
- niedostosowanie strony do zakupów mobilnych,
- problemy z dokonaniem płatności.
Najważniejszym punktem dostosowania sklepu internetowego do urządzeń mobilnych jest zastosowanie szablonu w technologii RWD. Responsive Web Design stanowi sposób projektowania stron www, tak by dynamicznie dostosowywały swoją treść do wielkości ekranu, na jakim zostają wyświetlane. W rezultacie sklep internetowy prezentuje się tak samo dobrze na komputerach, telefonach, tabletach, a nawet czytnikach e-booków. Podczas automatycznego dopasowania witryny zmianom może ulec m.in.:
- ilość wyświetlanej treści,
- ilość zdjęć produktów na stronie,
- częściowe ukrywanie zbędnych elementów grafik,
- zastępowanie dłuższych linków przyciskami typu button – szczególnie w przypadku zwrotów typu call to action (CTA).
Najważniejszy pozostaje jednak fakt, że niezależnie od urządzenia, klient ma możliwość wygodnego przeglądania oferty, a Ty nie musisz martwić się o to, że niektóre z urządzeń pozostaną wykluczone z możliwości dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Podczas przystosowywania sklepu internetowego do ruchu mobilnego należy zawrócić uwagę na elementy takie jak:
- szybkość ładowania sklepu internetowego dzięki SpeedCache, którą zapewniają zmodernizowane serwery Sky-Shop,
- umiarkowaną ilość treści wyświetlanej na stronie,
- nienachalne okna typu pop-up – reklama zajmująca całe okno przeglądania zazwyczaj zniechęca do dalszego poruszania się po stronie,
- maksymalne uproszczenie formularza i koszyka zakupowego, dzięki czemu unikniemy wykonywania całkowicie zbędnych kroków.
Technologia RWD w sklepie internetowym
Zastosowanie technologii RWD w swoim sklepie internetowym jest niezbędne dla osiągania wysokich wyników sprzedażowych. Wzrastający udział urządzeń mobilnych w rynku e-commerce wymusza dostosowanie wszystkich ofert do wymagań stawianych przez smartfony i tablety, z których konsumenci korzystają coraz częściej i chętniej. Co więcej, nawet osoby deklarujące, że w ich sklepie nie są dokonywane zakupy z wykorzystaniem telefonów i tabletów, będą czerpać korzyści z technologii RWD, w której wykonywane są sklepy na platformie Sky-Shop.
Większość respondentów (47%) wskazuje, że zdarza im się finalizować transakcję rozpoczętą na telefonie lub tablecie przy wykorzystaniu komputera. Podczas dyskusji o dostosowaniu sklepu do urządzeń mobilnych powinniśmy brać tę grupę pod uwagę z dwojakich względów:
- wygodne przeglądanie Twojej oferty pozwoli znaleźć poszukiwany towar i zachęci do sfinalizowania transakcji,
- wprowadzone ułatwienia w formularzach i niewielka ilość kroków w koszyku mają szansę zachęcić klientów nie tylko do szukania produktów z pomocą urządzeń mobilnych. Pokreślenie łatwości przebiegu procesu zakupowego.
Dodatkowo, sprawnie działający sklep RWD pozwoli skorzystać Ci z odwróconego efektu ROPO. Klienci oglądający towar w sklepie stacjonarnym, skorzystają właśnie z Twojej oferty dzięki szybkości i przejrzystości prezentowanej oferty, bowiem nie zostaną zasypani niedopasowanymi do ich telefonów komunikatami i grafikami.
Sklepy dostosowane do urządzeń mobilnych na platformie Sky-Shop
Sklepy internetowe tworzone z użyciem oprogramowania Sky-Shop korzystają z technologii RWD. Rozwiązania technologiczne podążające za światowymi standardami mobile e-commerce zapewniają wygodę użytkowania i możliwość dokonywania zakupów z każdego wybranego przez konsumenta urządzenia. Co więcej, dbałość o poprawną konstrukcję sklepu uwzględniająca:
- szybkie ładowanie sklepu zapewniane przez SpeedCache,
- certyfikat SSL,
- responsywność strony dzięki technologii RWD,
- zminimalizowanie ilości kroków w koszyku zakupowym.
sprawia, że są przychylnie traktowane przez algorytmy Google. Od dłuższego czasu najpopularniejsza przeglądarka premiuje wszelkie strony internetowe, których treść jest dostępna dla szerokiego grona użytkowników, a więc dostosowana do urządzeń mobilnych.