Autor:Klaudia Spiewak
Specjalista ds. Marketingu i PR

MultiStore – jak zarządzać kilkoma sklepami internetowymi?

Prowadzenie kilku sklepów internetowych może być sporym wyzwaniem, dlatego też dostawcy platform oferują rozwiązania, które pozwalają na zarządzanie wieloma eSklepami z poziomu jednego panelu administracyjnego. Jak działa to rozwiązanie i dlaczego otwarcie kilku sklepów internetowych jest lepszym pomysłem od sprzedawania produktów z różnych kategorii w jednym miejscu?

Dlaczego warto otworzyć kilka sklepów internetowych?

Skoro eSklep nie posiada ograniczeń tradycyjnych sklepów (np. miejsca na ekspozycję produktów), to dlaczego nie warto sprzedawać wszystkich towarów w jednym miejscu?

Prowadząc sklep oferujący obuwie, z pewnością staramy się uzyskać jak najlepsze pozycje w wyszukiwarkach na frazy związane z tą branżą. Wraz z rozwojem działalności możemy zastanawiać się także nad rozszerzeniem oferowanego asortymentu.

Jest to oczywiście szansa na odnalezienie zupełnie nowej grupy klientów, czy zwiększenie wartości dotychczasowych zamówień. W tej sytuacji warto jednak zastanowić się nad tym, jak taką różnorodność produktów odbierze klient – czy nie poczuje się zagubiony lub co gorsze oszukany.

Kiedy konsument poszukuje w sieci sklepów z butami do biegania i na jednym z pierwszych miejsc pojawi się odnośnik do sklepu, pozycjonującego się na frazy związane z obuwiem sportowym, to oczekuje on, że właśnie w takie miejsce trafi. Klient spodziewa się, że sklep ten posiada wyspecjalizowany asortyment i może liczyć na profesjonalną pomoc w doborze butów do konkretnej dyscypliny.

Jeśli znajdzie tam także zupełnie inne produkty, może poczuć się zdezorientowany. Możliwe, że odbiorca będzie preferował witrynę skoncentrowaną na jednej kategorii,sprawiającą wrażenie o wiele bardziej specjalistycznej oraz profesjonalnej.

Pisząc o reputacji sklepu internetowego, warto też wspomnieć o sytuacji, w której sprzedawca oferuje sprzęt wysokiej jakości, skierowany do profesjonalistów oraz produkty z niższej półki. Klient, który wejdzie na stronę takiego sklepu oczekuje, że znajdzie w nim wyłącznie sprzęt wysokiej klasy. Jednak jeśli w witrynie będą dostępne również produkty tańsze – znacznie zmniejszy to jej renomę.

Należy również pamiętać, że niektórzy dostawcy mogą nie zgodzić się na obecność swoich profesjonalnych produktów pośród sprzętu amatorskiego, ponieważ może to zaszkodzić ich wizerunkowi. Rozwiązaniem tych problemów jest zatem założenie kolejnego dodatkowego sklepu internetowego, skupiającego się na asortymencie z niższej półki.

Otwieranie kilku sklepów internetowych jest także pomocne w przypadku, kiedy planujemy rozwinąć swoją działalność poza granicami kraju. Oczywiście można wprowadzić zmiany na stronie głównej, takie jak tłumaczenie treści czy inne waluty, jednak trudno w zmienić wygląd sklepu, jego logo lub pozycjonować go inaczej, niż na rynku rodzimym.

Gdy planujesz ekspansję za granicę, lepszym pomysłem jest stworzenie osobnego sklepu internetowego na każdy rynek, na którym chcemy być obecni.

Czym jest MultiStore?

Pojęcie MultiStore tłumaczy się jako integrację – na płaszczyźnie logistycznej oraz technologicznej – wielu sklepów w jedną całość, przy czym pozostałe eSklepy działają jako osobne byty. Zatem dopiero proces połączenia sklepów można nazywać MultiStorem.

Rozwiązanie to pomaga zarządzać zamówieniami, które dokonywane są w każdym ze sklepów. Istnieje podział na tak zwany sklep “matka” (główny) oraz sklepy “dzieci” (czyli dodatkowe sklepy). MultiStore powoduje, że wszystkie zamówienia, które dokonywane są w sklepach dodatkowych, są wysyłane do sklepu głównego i to z jego poziomu nimi zarządzamy. Nie ma zatem konieczności logowania się do poszczególnych sklepów “dzieci”, aby sprawdzić, jakie zamówienie złożył klient.

Podobnie sytuacja wygląda w przypadku stanów magazynowych – jeśli w niektórych z naszych sklepów posiadamy te same produkty, to w momencie zakupu w sklepie “dziecku” informacje o stanach magazynowych czy dostępności są automatycznie aktualizowane w pozostałych zintegrowanych sklepach.

MultiStore pozwala także na zautomatyzowanie procesu przenoszenia wybranego asortymentu ze sklepu głównego do pozostałych – wybranych przez nas – sklepów “dzieci”. Przenoszone są nie tylko produkty, ale także pozostałe elementy, takie jak opisy czy zdjęcia.

Jak wybrać narzędzie do zarządzania wieloma sklepami?

Jeśli zdecydujemy się otworzyć kilka różnych sklepów internetowych, skupiających się na odrębnych asortymentach, a następnie je zintegrować, powinniśmy poszukać narzędzia, które pozwoli w łatwy sposób zarządzać dwoma lub więcej eSklepami.

Przede wszystkim powinieneś wiedzieć, że funkcja MultiStore nie jest dostępna w każdej platformie sklepowej. Dlatego przed wyborem narzędzia należy upewnić się, czy usługodawca oferuje interesujące nas rozwiązanie.

Bardzo istotne jest też dokładne sprawdzenie, czy opisywana przez producenta oprogramowania funkcja MultiStore rzeczywiście pozwala na zarządzania wieloma sklepami z poziomu jednego panelu administracyjnego.

Okazuje się, że część dostawców oferuje rozwiązanie nazywane przez nich MultiStore, jednak ostatecznie jest to jedynie opcja pozwalająca na przelogowywanie się do paneli administracyjnych pozostałych sklepów.

Innym zagadnieniem, na które należy zwrócić uwagę, wybierając oprogramowanie do zarządzania sklepami, to sposób, w jaki wysyłane są do klienta komunikaty. Zdarzyć się może, że posiadamy sklep główny oraz dodatkowy, a klient który zrobi zakupy w tym drugim, otrzyma powiadomienie z pierwszego eSklepu. Jak można łatwo zauważyć – wygląda to mało profesjonalnie i może negatywnie zaskoczyć użytkownika.

Dedykowane narzędzie MultiStore, które rzeczywiście pozwala na zarządzanie wieloma sklepami internetowymi, niweluje te niedogodności i sprawia, że klient nie jest świadomy tego, iż dokonując zakupy w zupełnie innym sklepie, ma do czynienia z tą samą firmą.

Aby dowiedzieć się więcej na temat systemu MultiStore, zachęcamy do zapoznania się z wywiadem przygotowanym przy współpracy z emarketing.pl, w którym Maciej Cebertowicz wyjaśnia, jakie są koszty związane z wprowadzeniem takiego rozwiązania:


Artykuł powstał we współpracy z redakcją emarketing.pl.

5.00 avg. rating (97% score) - 2 votes 5

Klaudia Spiewak

Specjalista ds. Marketingu i PR