
Nie ulega wฤ tpliwoลci, ลผe Zalando nie byลo pierwszym sklepem internetowym z odzieลผฤ . Jest jednak jednym z nielicznych, ktรณre odniosลy spektakularny sukces poprzez intensywny, a zarazem skuteczny branding. Co to jest brand marketing, jak wyglฤ da w e-commerce i czemu warto siฤ nim zajฤ ฤ? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz wย treลci tego artykuลu.
- Dowiedz siฤ, co to jest branding, toลผsamoลฤ i ลwiadomoลฤ marki oraz brand marketing.
- Sprawdลบ, jak stworzyฤ koncepcjฤ marki e-commerce, z czego powinna siฤ skลadaฤ i jak jฤ zbadaฤ.
- Zobacz, na czym polega branding w sklepie internetowym i jak prowadziฤ brand marketing e-sklepu.
Spis treลci artykuลu
Czym jest brand marketing?
Branding, nazywany rรณwnieลผ brand marketingiem, to termin, przy pomocy ktรณregoย okreลla siฤ proces ksztaลtowania i popularyzowania marki. Innymi sลowy,
brand marketing / branding to proces tworzenia toลผsamoลciย i budowania ลwiadomoลci markiย
Toลผsamoลci, czyli „tego czegoล”, co wyrรณลผnia firmฤ na tle innych, zaล ลwiadomoลciย w kontekลcie liczby odbiorcรณw, do ktรณrych marka dociera. O toลผsamoลci i ลwiadomoลci marki piszemy szerzej w dalszej czฤลci artykuลu.
Branding to coล wiฤcej niลผ tylko pojฤcie marketingowe.ย To gra o wielkฤ stawkฤ – ponadprzeciฤtnฤ rozpoznawalnoลฤ,ย niezwykลฤ ย lojalnoลฤ klientรณw i niewzruszonฤ przewagฤ rynkowฤ ! To wลaลnie konsekwentny brand marketing przyczyniล siฤ doย sukcesu obracajฤ cych dziล miliardami korporacji takich jak McDonald’s, Starbucks czyย Apple.ย
Chceszย odnieลฤ sukces w e-commerce? Postaw sklep internetowyย zorientowany na branding!
Co to jest toลผsamoลฤ marki?
Celem uzupeลnieniaย definicji brandingu, warto przyjrzeฤ siฤ dokลadniej temu, co to jest toลผsamoลฤ marki. Najproลciej rzecz ujmujฤ
c, toลผsamoลฤ marki to unikalny charakter firmy, na ktรณry skลadajฤ
siฤ miฤdzy innymi:
- Charakterystyczna identyfikacja wizualna (np. logo, czcionki, kolory, symbole);
- Unikalny jฤzyk komunikacjiย (np. specyficzny styl pisania, hasztagi marki, zwroty do odbiorcรณw);
- Wลasna nisza rynkowa (np. wฤ ska grupa docelowa, sprecyzowana misja, waลผne motto);
- Indywidualny wyrรณลผnik firmy (np. unikalna propozycja sprzedaลผy, dziaลalnoลฤ franczyzowa czy charytatywna);
- Dobre skojarzenia z markฤ (np.ย ลwietne opinie o marce, zaangaลผowanie w kampanie spoลeczne i edukacyjne, akcje promocyjne).
๐ Sprawdลบ, czym jest toลผsamoลฤ marki.
Czym jest ลwiadomoลฤ marki?
Zanim przejdziemy do odpowiedzi na pytanie jak zbudowaฤ silnฤ
markฤ w e-commerce musimy teลผ wyjaลniฤ, czym jest ลwiadomoลฤ marki. Prostymi sลowami, ลwiadomoลฤ marki to jej popularnoลฤ i rozpoznawalnoลฤ. Moลผna jฤ
oceniaฤ na podstawie analizy fizycznych danych (na przykลadย w oparciu o liczbฤ osรณb, ktรณre kojarzฤ
markฤ wg. badaล) lub teลผ oszacowaฤ. Jedno jest pewne – im wiฤksza jest ลwiadomoลฤ marki, tym wiฤkszy jest jej zasiฤg, a co za tym idzie – sukces.
Brand marketing jako proces
Sลowo „proces” wystฤpujฤ
ce w definicji brandingu jest kluczowe.ย Oznacza bowiem, ลผe na brand marketing skลadajฤ
siฤ wszystkie dziaลania zwiฤ
zane z tworzeniem toลผsamoลci marki i budowaniem jej ลwiadomoลci, jakie podejmowane sฤ
w czasie. Do brandingu zalicza siฤ wiฤc zarรณwno opracowywanie koncepcji biznesowej dla startupu, jak i promowanie marki z ustabilizowanฤ
pozycjฤ
rynkowฤ
. Branding jest niekoลczฤ
cym siฤ procesem optymalizowanym wraz ze zmiennymi warunkami, trendami rynkowymi i moลผliwoลciami biznesu.
Branding sklepu internetowego
Skoro wiesz juลผ, czym jest branding i toลผsamoลฤ marki oraz dlaczego warto budowaฤ ลwiadomoลฤ marki poprzez brand marketing, pora na odpowiedลบ na pytanie jak wykorzystaฤ tฤ
wiedzฤ w praktyce i poprowadziฤย skutecznyย branding sklepu internetowego.ย Poniลผej znajdziesz porady, ktรณre pomogฤ
Ci poprowadziฤ brand marketing w sklepie internetowym niezaleลผnie od etapu rozwoju Twojej dziaลalnoลci.
Koncepcja toลผsamoลci
Jeลli dopieroย planujesz ruszyฤ ze sprzedaลผฤ ย przez Internet, musisz przeprowadziฤ branding sklepu internetowego od podstaw.ย Stwรณrzย koncepcjฤ toลผsamoลci marki, dziฤki ktรณrej uzyskasz spรณjnoลฤ od samego poczฤ tku jej dziaลania. Opracowujฤ c jฤ , zwrรณฤ szczegรณlnฤ uwagฤ na:
- nazwฤ –ย wybierzย unikalnฤ i ลatwฤ do zapamiฤtania nazwฤ dla swojego e-sklepu i sprawdลบ, czy domena jej odpowiadajฤ ca jest dostฤpna do wykupienia;
- key visual (identyfikacjฤ wizualnฤ ) – zleฤ projektย logo firmy, wybierz unikalne kolory i czcionki Twojej marki oraz dopasowany do nich motyw lub szablon graficzny sklepu;
- grupฤ docelowฤ – zdefiniuj buyer persona, poznaj zainteresowania i style ลผycia Twoich klientรณw iย zastanรณw siฤ, w jaki sposรณbย moลผesz zdobyฤ ich sympatiฤ;
- jฤzyk komunikacji – dopasuj styl komunikacji do odbiorcรณw: opracuj wลasne zwroty grzecznoลciowe, unikalne hasztagi wspierajฤ ce branding oraz misjฤ/motto firmy;
- kanaลy sprzedaลผy – wybierz te kanaลy sprzedaลผy, z ktรณrych najchฤtniej korzystajฤ Twoi klienci. Poza wลasnym sklepem internetowym masz teลผ do dyspozycji portale aukcyjneย czy marketplace’y.
Sky-Shop oferuje profesjonalne usลugi graficzne dla e-commerce.ย Sprawdลบ cennik.
Pamiฤtaj o tym, aby zweryfikowaฤ, czy koncepcja Twojej marki sprawdzi siฤ w realizacji. Moลผesz to zrobiฤ przy pomocy analizy SWOT oraz badania rynku. Naย bazie wynikรณw ze wspomnianych analiz,ย bฤdziesz mรณgล zmodyfikowaฤ swoje pomysลy.
๐ Zobacz, jak przeprowadziฤ analizฤ SWOT i badanie rynku dla biznesu e-commerce.
Nastฤpnie, stwรณrz strategiฤ marki, aย wszystko, co dotyczy brandingu Twojego sklepu internetowego,ย zbierz w wygodny brand book (ksiฤgฤ marki).
Zaoszczฤdลบ czas potrzebny na otworzenie sklepu internetowego i postaw na oprogramowanie e-commerce typu SaaS.ย Wybierajฤ c gotowy sklep online w abonamencie, unikniesz koniecznoลci pลacenia za usลugi programisty niezbฤdnego doย uruchomienia sklepu w oparciu o pozornie darmowy programย open source. Zaoszczฤdzone tym samym pieniฤ dze, moลผesz przeznaczyฤ wลaลnie na branding!
Brand marketing w sklepie internetowym
Masz juลผ wลasnฤ
markฤ e-commerce i zastanawiasz siฤ, jak zwiฤkszyฤ sprzedaลผ w sklepie internetowym poprzez branding?ย Oto wskazรณwki, ktรณrymi moลผesz siฤ kierowaฤ.
Zadbaj o spรณjnoลฤ
Twรณj sklep powinien prezentowaฤ siฤ identycznie niezaleลผnie od miejsca, w jakimย moลผna kupiฤ jego produkty. Zweryfikuj wiฤc, czyย dotychczasowo publikowane przez Ciebie treลci, zdjฤcia i multimediaย sฤ zgodne z zaลoลผeniami markiย i zmodyfikuj te, ktรณre nie sฤ ย z nimi spรณjne. Doprowadลบ do ujednolicenia wizerunku i jฤzyka komunikacji we wszystkich kanaลach sprzedaลผy, z jakich korzystaszย (np. zarรณwno w swoim sklepie, jak i na Facebook’uย czyย Allegro). Gdy to zrobisz, zakomunikujeszย wyraลบnie, ลผe dziaลasz jako marka.
Sprawdลบ portale aukcyjne i zakupoweย zintegrowane zย platformฤ Sky-Shop.
Dziaลaj dla odbiorcรณw
Przyjrzyj siฤ potencjalnym klientom Twojego sklepu.ย O co najczฤลciej pytajฤ ? Na jakieย publikacje reagujฤ ? Jak ลผyjฤ i korzystajฤ z Internetu? Odpowiedz na te pytania i dostosuj sklep internetowy, produkty,ย metody sprzedaลผy oraz dziaลania marketingowe do potrzeb i oczekiwaล Twojej grupy docelowej. Moลผesz zaangaลผowaฤ odbiorcรณw w ten proces, np. zachฤcajฤ c ich do dzielenia siฤ spostrzeลผeniami na temat tego, co mรณgลbyล zmieniฤ w swoim e-sklepie czy reklamach. Pamiฤtaj, ลผe to klienci decydujฤ o sukcesie lub poraลผce marki – bez nich trudno o skuteczny branding w sklepie internetowym.
๐ Przeczytaj nasz artykuล o buyer persona w sklepie internetowym!
Buduj lojalnoลฤ klientรณw
Siลa znanych marekย leลผy w lojalnoลci klientรณw. W sklepie internetowym moลผesz jฤ budowaฤ wieloma sposobami.ย Zaufanie i sympatiฤ wzmacniajย dotrzymanymi obietnicami oraz wartoลciฤ ย dodanฤ – czymล, czego klienci nie znajdฤ u konkurencji. Zadbaj o pozytywne skojarzenia z markฤ i reaguj na wszelkie przejawy zainteresowania Twojฤ ofertฤ , uproลฤย proces skลadania zamรณwienia w sklepieย i oferuj rรณลผne opcje pลatnoลci i wysyลki. Personalizujย produkty, komunikaty marketingowe i rabaty, pomyลl teลผ o remarketingu czy programie lojalnoลciowym. Stali klienci sklepรณw internetowych przyczyniajฤ siฤ do 80% ich zyskรณw – opลaca siฤ ich mieฤ!
๐ Sprawdลบ, jak budowaฤ lojalnoลฤ klientรณw w e-commerce.
Poznajย systemy pลatnoลci i zakupรณw ratalnychย zintegrowane zย oprogramowaniem Sky-Shop.
Zainwestuj w promocjฤ marki
Brand marketing pozwoli Ci uksztaลtowaฤ toลผsamoลฤ Twojej marki i zwiฤkszyฤ jej zasiฤg, jednak wymaga inwestycji. Jeลli jesteล na nie gotowy, wspรณลpracujย z influencerami, znajdลบ ambasadora marki iย dziaลaj intensywnie na bloguย czy w mediach spoลecznoลciowych.ย Twรณrz angaลผujฤ cy content – wartoลciowe artykuลy, atrakcyjne materiaลy video i rzetelne rankingi. Organizuj konkursy i akcje rabatowe, rozwaลผย odwaลผne kampanie oparte o tematy spoลeczne czy zwiฤkszajฤ ce zasiฤgi dziaลania RTM.ย Testuj rรณลผneย sposoby promocjiย marki i kontynuuj dziaลania o najwiฤkszej skutecznoลci, a szybko zauwaลผysz nie tylko zwiฤkszenie ลwiadomoลci marki, ale i zyskรณw.
๐ Wiฤcej pomysลรณw na promocjฤ marki znajdziesz w artykule marketing w sklepie internetowym.
Wykorzystaj user generated content
Opinie, komentarze czy wzmianki o Twoimย biznesie e-commerceย – to wszystko user generated content, czyli treลci tworzone przez uลผytkownikรณw, ktรณre wspierajฤ branding sklepu internetowego! Wykorzystaj je do budowania ลwiadomoลci Twojej marki i dziel siฤ tymi o pozytywnym wydลบwiฤku, zwiฤkszajฤ c zaufanie do swojego sklepu. Zachฤcaj klientรณw do dodawania opinii, rozgrzewaj dyskusje miฤdzyย odbiorcami i zapraszaj ich do tworzenia contentu razem z Tobฤ ! Monitoruj UGC przy pomocy unikalnych hasztagรณw i narzฤdzi takich jak Google Alert czyย Brand24ย i wykorzystaj user generated content w promocji marki.
๐ Dowiedz siฤ wiฤcej o user generated content.
Podsumowanie
Branding toย proces ksztaลtowania toลผsamoลci i budowania ลwiadomoลci marki procentujฤ cy w zasiฤgach, zyskach i ogรณlnej satysfakcji z biznesu. Jeลli dopiero zaczynasz przygodฤ z e-commerce, moลผesz poprowadziฤ brand marketing sklepu internetowego od podstaw, w oparciu o kreatywnฤ koncepcjฤ iย dopracowanฤ strategiฤ marki. Jeลผeli zaล prowadzisz juลผ sprzedaลผ przez Internet, moลผesz zorientowaฤ swoje dziaลania promocyjne na branding na kilka wspomnianych w artykule sposobรณw. Zadbaj o spรณjnoลฤ, dziaลaj dla odbiorcรณw, buduj lojalnoลฤ klientรณw, zainwestuj w promocjฤ i wykorzystaj user generated content. Jedno jest pewne –ย poลwiฤcajฤ c czas i ลrodki na branding w sklepie online, na pewno wiฤcej zyskasz niลผ stracisz.
Skomentuj ten artykuล i podziel siฤ swoim pomysลem na markฤ e-commerce lub ulubionฤ markฤ online, ktรณrej sposรณb na branding szczegรณlnie przypadล Ci do gustu!