Sky-Shop Blog Dropshipping Dropshipping bez firmy Czy dropshipping jest trudny?

Czy dropshipping jest trudny?

Dropshipping
9 min

Dropshipping nie jest trudny. Od techniczno-logistycznej strony jest to najłatwiejszy sposób na rozpoczęcie sprzedaży w Internecie. Nie bez powodu od wielu już lat generuje on olbrzymie zainteresowanie – zwłaszcza wśród początkujących sprzedawców, ale nie tylko.

Nie oznacza to jednak, że osiągnięcie sukcesu w tym modelu zawsze jest lekkie, łatwe i przyjemne. Wiele zależy od Twoich decyzji – dotyczących wyboru produktów i hurtowni do współpracy, a także konsekwencji w działaniach związanych z marketingiem i obsługą klienta. 

Dowiedz się, jak dokładnie działa dropshipping i na co zwrócić uwagę, by uniknąć ewentualnych trudności w handlu w tym modelu biznesowym.

Czym jest dropshipping i jak działa?

Dropshipping to model logistyczny, w którym to hurtownia (dostawca) zajmuje się magazynowaniem, kompletowaniem zamówień i ich wysyłką.

Oznacza to, że jako właściciel sklepu możesz skupić się na innych aspektach działalności – takich jak marketing, zarządzanie relacjami z klientami i rozwijanie asortymentu – bez konieczności inwestowania w magazyn i logistykę.

Cały proces przebiega w następujący sposób:

  • Klient składa zamówienie w Twoim sklepie internetowym.
  • Przekazujesz zamówienie do hurtowni.
  • Hurtownia pakuje i wysyła towar bezpośrednio do klienta. 
  • Klient otrzymuje produkt. 
  • Otrzymujesz wynagrodzenie, będące różnicą między ceną w hurtowni a ustaloną przez Ciebie ceną sprzedaży.

dropshipping schemat

Czy dropshipping jest trudny?

Nie. Tak naprawdę dropshipping maksymalnie upraszcza prowadzenie sprzedaży internetowej. 

Większość czasochłonnych i stanowiących logistyczne wyzwanie obowiązków przejmują bowiem hurtownie. To one odpowiadają za magazynowanie, kompletowanie zamówień i wysyłkę. W praktyce oznacza to, że oszczędzasz pieniądze (nie musisz wynajmować powierzchni magazynowej) i czas (nie zajmujesz się pakowaniem czy dostawą produktów).

Kolejna związana z tym korzyść to fakt, że nie musisz inwestować w towar, którego nie kupili jeszcze klienci. Unikasz więc ryzyka, że zmarnujesz pieniądze na produkty, które będą zalegać w magazynie.

Nie oznacza to jednak, że sprzedaż w oparciu o dropshipping nie wymaga Twojego zaangażowania. Jest wręcz przeciwnie! By odnieść sukces w e-commerce sprzedając w tym modelu, musisz podjąć szereg trafnych, strategicznych decyzji i przyłożyć się do działań marketingowych.

Co może sprawiać trudność w dropshippingu?

Dropshipping nie jest trudny ani z technicznego, ani z formalnego czy przede wszystkim – logistycznego punktu widzenia. Nie wszystkie aspekty z nim związane są jednak oczywiste – zwłaszcza dla początkujących przedsiębiorców.

Twój ostateczny sukces nie będzie bowiem zależał wyłącznie od tego, czy postawisz na sprzedaż w modelu dropshipping czy zdecydujesz się prowadzić własny magazyn. Zadecydują o tym niuanse związane z wyborem asortymentu, partnerów i narzędzi do współpracy.

Na co zwrócić szczególną uwagę, planując rozpoczęcie sprzedaży w dropshippingu?

Wybór asortymentu

Idealny asortyment do dropshippingu to taki, który:

  • rzadko podlega zwrotom (odzież czy obuwie nie będą więc najlepszym wyborem, lepiej rozważyć np. sprzedaż karmy dla zwierząt, kosmetyków, zabawek czy suplementów diety)
  • jest popularny i cieszy się popytem, ale jednocześnie jest umiarkowanie konkurencyjny – im więcej sprzedawców oferuje te same produkty, tym trudniej będzie Ci przekonać klientów do siebie,
  • pozwala Ci wynegocjować wysoką marżę – może tak być w przypadku produktów ze średniej półki cenowej lub od hurtowni, które dopiero rozpoczynają swoją działalność w modelu dropshipping.

👉 Przeczytaj także: Co sprzedawać w dropshippingu?

Dobór hurtowni do współpracy

W dropshippingu to hurtownia odpowiada za zdecydowaną większość aspektów związanych z procesem sprzedaży. To ona zapewnia jakość produktów na deklarowanym poziomie, realizuje zamówienia w odpowiednim czasie i dba ich nienaganne pakowanie. Jej wybór jest więc absolutnie kluczowy.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze hurtowni do współpracy?

  • Ceny w danej hurtowni dropshippingowej. Oczywiście im niższe, tym lepsze. Jeżeli współpraca z danym dostawcą nie będzie Ci się zwyczajnie opłacać, nie odniesiesz sukcesu w dropshippingu.
  • Integracja z oprogramowaniem, z którego korzystasz. Umożliwi ono między innymi błyskawiczne pobieranie produktów z hurtowni do Twojego sklepu, a także automatyczną aktualizację stanów magazynowych. Przykładem takiej platformy jest Sky-Shop.
  • Wykorzystywane metody wysyłki produktów. To ważne, by dawać klientom w tym zakresie jak największy wybór i proponować usługi firm, z których chętnie korzystają, robiąc zakupy w Internecie.
  • Opinie innych klientów. Możesz poszukać ich na stronach hurtowni lub grupach na Facebooku związanych z dropshippingiem.
  • Warunki zwrotów. Zdecydowana większość hurtowni dropshippingowych nie przyjmuje zwrotów. Niektóre idą jednak sprzedawcom na rękę i dają możliwość zwrotu towaru do hurtowni i wysłanie go do kolejnej osoby, która zakupi go w Twoim sklepie internetowym.
  • Warunki reklamacji. Hurtownie dropshipping z reguły przyjmują reklamacje towarów. Zawsze jednak musisz ustalić tego typu zasady indywidualnie.
  • Możliwość uzyskania kredytu kupieckiego. Pozwala on na odroczenie płatności za towary, które hurtownia wysłała do klienta. Udzielany jest bezpłatnie, bez odsetek i kosztów obsługi. Każda hurtownia ma jednak własną politykę w tym zakresie – warto się nią zainteresować.
  • Korzystanie z Allegro Smart!. Jeżeli planujesz sprzedawać na tym portalu, może być to istotna kwestia przy pozyskiwaniu potencjalnych klientów.

👉 Sprawdź listę hurtowni dropshipping zintegrowanych ze Sky-Shop.

Dowiedz się więcej o wyborze hurtowni do współpracy z filmu:

Brak kontroli nad pracą magazynu

W przypadku dropshippingu nie masz fizycznego kontaktu z produktami. Nie masz więc kontroli nad tym, w jakim czasie i stanie trafią one do Twoich klientów.

Co możesz zrobić, by poradzić sobie z tą kwestią?

  • Wybierz wiarygodnych partnerów, w czym pomogą Ci wskazówki opisane powyżej.
  • Regularnie monitoruj jakość obsługi i proś klientów o opinie na temat dostarczonych zamówień.
  • W przypadku problemów z hurtownią, nie bój się zmienić dostawcy.

Negocjacje dotyczące marży

Im niższe ceny uda Ci się wynegocjować na starcie współpracy z hurtownią, tym więcej zarobisz. Opłacalność tego biznesu zależy m.in. od wysokości Twojej marży.

Co możesz zrobić, by obniżyć ceny w hurtowni?

  • Wybierz do współpracy hurtownie, które oferują progi rabatowe. Chodzi tu o to, że w momencie ustalenia określonych obrotów cena produktów staje się niższa.
  • Dąż do osiągnięcia obrotów, które uprawniają Cię do korzystania z owych progów.
  • Pamiętaj, że hurtownie zazwyczaj oferują kilka progów rabatowych. Im więcej sprzedajesz, tym wyższy rabat możesz uzyskać.

👉 Dowiedz się więcej na temat zarobków w dropshippingu.

Aktualizacje stanów magazynowych

Brak własnego magazynu oznacza, że nie masz fizycznej kontroli nad produktami, które sprzedajesz. W aspekcie stanów magazynowych musisz więc polegać na danych od hurtowni.

Pomyłki w tym względzie mogą skutkować tym, że klient kupi u Ciebie produkt, którego hurtownia nie ma na stanie.

W praktyce więc oznacza to, że by efektywnie działać w dropshippingu potrzebujesz odpowiedniego oprogramowania, które zapewnia automatyczną aktualizację stanów magazynowych. W przypadku platformy Sky-Shop mogą się one aktualizować nawet do 12 razy na dobę.

Skuteczny marketing przy dużej konkurencji

Przy wysokiej konkurencji promocja produktów i pozyskiwanie klientów może być trudne, zwłaszcza jeśli produkty są dostępne także u innych sprzedawców. Model sprzedaży, jakim jest dropshipping wymaga więc bardzo przemyślanej strategii w zakresie marketingu.

Jakie działania warto wdrożyć?

  • Zainwestuj w SEO. Pozycjonowanie sklepu online na frazy związane z Twoją ofertą to podstawa przyciągania klientów w dłuższej perspektywie. Twórz wartościowe treści, optymalizuj opisy produktów i prowadź bloga, aby poprawić widoczność sklepu w wynikach wyszukiwania.
  • Stawiaj na remarketing i reklamy w wyszukiwarce i social media. Korzystaj z remarketingu, aby ponownie docierać do osób, które odwiedziły sklep, ale nie dokonały zakupu. Reklamy w social media pozwolą też budować rozpoznawalność Twojej marki wśród nowych klientów.
  • Budowanie marki. W dłuższej perspektywie zainwestuj w budowanie marki, która kojarzy się z jakością i zaufaniem. Spójna identyfikacja wizualna, dobre opinie klientów oraz angażujący content pomagają w przyciągnięciu lojalnych klientów.
  • Twórz wartościowe treści.  Rozwijaj strategię marketingową, która obejmuje nie tylko reklamę, ale także tworzenie treści wartościowych dla klientów. Blogi, recenzje i poradniki związane z Twoją ofertą mogą zwiększyć zaufanie klientów i zachęcić ich do zakupu.

👉 Dowiedz się więcej o skutecznym marketingu sklepu internetowego.

Obsługa zwrotów

Zwroty to dość newralgiczna kwestia w dropshippingu. Hurtownie w większości przypadków bowiem ich nie obsługują. Choć oczywiście istnieją wyjątki.

Można także ustalić warunki współpracy, które sprawią, że kwestia ta będzie mniej dotkliwa. Niektóre hurtownie oferują możliwość zwrotu – ale pod warunkiem, że dany produkt zostanie wysłany do kolejnej osoby, która kupi go w Twoim sklepie. Oznacza to także, że środki za dany zakup nie zostają zwrócone na Twoje konto.

Pamiętaj, by mimo wszystko wygospodarować jakąś przestrzeń na przechowywanie zwracanych produktów.

Dowiedz się więcej o zwrotach w dropshippingu 👇

Wady i zalety dropshippingu

Zastanawiasz się, czy dropshipping to model biznesowy, w który warto się bawić? Poznaj jego największe wady i zalety:

Zalety dropshippingu

  • Możliwość rozpoczęcia sprzedaży online z maksymalnie niskim wkładem finansowym.
  • Brak konieczności inwestycji w produkty, które się nie sprzedają.
  • Brak konieczności wynajmowania magazynu, zajmowania się wysyłką i pakowaniem produktów.
  • Elastyczność – szerokie możliwości w zakresie rotowania asortymentem.
  • Omijanie sezonowości w handlu elektronicznym.

Wady dropshippingu

  • Zależność od hurtowni.
  • Niższe marże niż w przypadku tradycyjnej sprzedaży.
  • Duża konkurencja.
  • Konieczność obsługi zwrotów (w większości przypadków).

Jak zacząć dropshipping krok po kroku?

Chcesz uruchomić sklep internetowy w dropshippingu? Oto, co musisz zrobić, by zacząć sprzedawać w tym modelu:

  1. Znajdź asortyment, który chcesz sprzedawać.
  2. Wybierz hurtownię i ustal warunki współpracy.
  3. Wybierz i skonfiguruj oprogramowanie do dropshippingu.
  4. Uruchom sprzedaż – w sklepie internetowym, na Allegro lub w innym kanale.
  5. Pobierz produkty i stwórz ich oryginalne opisy.
  6. Dobierz odpowiednie działania marketingowe.
  7. Stwórz regulamin i politykę prywatności.
  8. Promuj swoją markę i sprzedawaj!

👉 Dowiedz się więcej: Dropshipping – jak zacząć?

Czy warto uruchamiać sklep internetowy w dropshippingu?

Dropshipping może być idealnym rozwiązaniem dla tych, którzy chcą zacząć sprzedaż online bez dużych inwestycji na starcie. Musisz jednak liczyć się z tym, że sukces w tym modelu wymaga świadomego planowania, wyboru rzetelnych dostawców oraz skutecznych działań marketingowych.

Ogromną rolę odgrywa także konsekwencja w prowadzeniu biznesu. Dropshipping to nie tylko przyjmowanie zamówień. Musisz stale monitorować jakość, kontaktować się z dostawcą i nadążać za zmianami w branży. Powodzenia!

Pamiętaj, że uruchomienie sprzedaży w dropshippingu jest znacznie łatwiejsze z przeznaczonym do tego oprogramowaniem. Absolutna podstawa to funkcje związane z automatycznym pobieraniem produktów, aktualizacją stanów magazynowych, sprzedażą wielokanałową czy możliwość dokonywania operacji masowych. To wszystko zapewnia Ci Sky-Shop. Zacznij testowanie platformy już teraz – bezpłatnie przez 14 dni – bez żadnych zobowiązań. 

5.00 avg. rating (97% score) - 3 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.