Dropshipping nie jest trudny. Od techniczno-logistycznej strony jest to najłatwiejszy sposób na rozpoczęcie sprzedaży w Internecie. Nie bez powodu od wielu już lat generuje on olbrzymie zainteresowanie – zwłaszcza wśród początkujących sprzedawców, ale nie tylko.
Nie oznacza to jednak, że osiągnięcie sukcesu w tym modelu zawsze jest lekkie, łatwe i przyjemne. Wiele zależy od Twoich decyzji – dotyczących wyboru produktów i hurtowni do współpracy, a także konsekwencji w działaniach związanych z marketingiem i obsługą klienta.
Dowiedz się, jak dokładnie działa dropshipping i na co zwrócić uwagę, by uniknąć ewentualnych trudności w handlu w tym modelu biznesowym.
Spis treści artykułu
Czym jest dropshipping i jak działa?
Dropshipping to model logistyczny, w którym to hurtownia (dostawca) zajmuje się magazynowaniem, kompletowaniem zamówień i ich wysyłką.
Oznacza to, że jako właściciel sklepu możesz skupić się na innych aspektach działalności – takich jak marketing, zarządzanie relacjami z klientami i rozwijanie asortymentu – bez konieczności inwestowania w magazyn i logistykę.
Cały proces przebiega w następujący sposób:
- Klient składa zamówienie w Twoim sklepie internetowym.
- Przekazujesz zamówienie do hurtowni.
- Hurtownia pakuje i wysyła towar bezpośrednio do klienta.
- Klient otrzymuje produkt.
- Otrzymujesz wynagrodzenie, będące różnicą między ceną w hurtowni a ustaloną przez Ciebie ceną sprzedaży.
Czy dropshipping jest trudny?
Nie. Tak naprawdę dropshipping maksymalnie upraszcza prowadzenie sprzedaży internetowej.
Większość czasochłonnych i stanowiących logistyczne wyzwanie obowiązków przejmują bowiem hurtownie. To one odpowiadają za magazynowanie, kompletowanie zamówień i wysyłkę. W praktyce oznacza to, że oszczędzasz pieniądze (nie musisz wynajmować powierzchni magazynowej) i czas (nie zajmujesz się pakowaniem czy dostawą produktów).
Kolejna związana z tym korzyść to fakt, że nie musisz inwestować w towar, którego nie kupili jeszcze klienci. Unikasz więc ryzyka, że zmarnujesz pieniądze na produkty, które będą zalegać w magazynie.
Nie oznacza to jednak, że sprzedaż w oparciu o dropshipping nie wymaga Twojego zaangażowania. Jest wręcz przeciwnie! By odnieść sukces w e-commerce sprzedając w tym modelu, musisz podjąć szereg trafnych, strategicznych decyzji i przyłożyć się do działań marketingowych.
Co może sprawiać trudność w dropshippingu?
Dropshipping nie jest trudny ani z technicznego, ani z formalnego czy przede wszystkim – logistycznego punktu widzenia. Nie wszystkie aspekty z nim związane są jednak oczywiste – zwłaszcza dla początkujących przedsiębiorców.
Twój ostateczny sukces nie będzie bowiem zależał wyłącznie od tego, czy postawisz na sprzedaż w modelu dropshipping czy zdecydujesz się prowadzić własny magazyn. Zadecydują o tym niuanse związane z wyborem asortymentu, partnerów i narzędzi do współpracy.
Na co zwrócić szczególną uwagę, planując rozpoczęcie sprzedaży w dropshippingu?
Wybór asortymentu
Idealny asortyment do dropshippingu to taki, który:
- rzadko podlega zwrotom (odzież czy obuwie nie będą więc najlepszym wyborem, lepiej rozważyć np. sprzedaż karmy dla zwierząt, kosmetyków, zabawek czy suplementów diety)
- jest popularny i cieszy się popytem, ale jednocześnie jest umiarkowanie konkurencyjny – im więcej sprzedawców oferuje te same produkty, tym trudniej będzie Ci przekonać klientów do siebie,
- pozwala Ci wynegocjować wysoką marżę – może tak być w przypadku produktów ze średniej półki cenowej lub od hurtowni, które dopiero rozpoczynają swoją działalność w modelu dropshipping.
👉 Przeczytaj także: Co sprzedawać w dropshippingu?
Dobór hurtowni do współpracy
W dropshippingu to hurtownia odpowiada za zdecydowaną większość aspektów związanych z procesem sprzedaży. To ona zapewnia jakość produktów na deklarowanym poziomie, realizuje zamówienia w odpowiednim czasie i dba ich nienaganne pakowanie. Jej wybór jest więc absolutnie kluczowy.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze hurtowni do współpracy?
- Ceny w danej hurtowni dropshippingowej. Oczywiście im niższe, tym lepsze. Jeżeli współpraca z danym dostawcą nie będzie Ci się zwyczajnie opłacać, nie odniesiesz sukcesu w dropshippingu.
- Integracja z oprogramowaniem, z którego korzystasz. Umożliwi ono między innymi błyskawiczne pobieranie produktów z hurtowni do Twojego sklepu, a także automatyczną aktualizację stanów magazynowych. Przykładem takiej platformy jest Sky-Shop.
- Wykorzystywane metody wysyłki produktów. To ważne, by dawać klientom w tym zakresie jak największy wybór i proponować usługi firm, z których chętnie korzystają, robiąc zakupy w Internecie.
- Opinie innych klientów. Możesz poszukać ich na stronach hurtowni lub grupach na Facebooku związanych z dropshippingiem.
- Warunki zwrotów. Zdecydowana większość hurtowni dropshippingowych nie przyjmuje zwrotów. Niektóre idą jednak sprzedawcom na rękę i dają możliwość zwrotu towaru do hurtowni i wysłanie go do kolejnej osoby, która zakupi go w Twoim sklepie internetowym.
- Warunki reklamacji. Hurtownie dropshipping z reguły przyjmują reklamacje towarów. Zawsze jednak musisz ustalić tego typu zasady indywidualnie.
- Możliwość uzyskania kredytu kupieckiego. Pozwala on na odroczenie płatności za towary, które hurtownia wysłała do klienta. Udzielany jest bezpłatnie, bez odsetek i kosztów obsługi. Każda hurtownia ma jednak własną politykę w tym zakresie – warto się nią zainteresować.
- Korzystanie z Allegro Smart!. Jeżeli planujesz sprzedawać na tym portalu, może być to istotna kwestia przy pozyskiwaniu potencjalnych klientów.
👉 Sprawdź listę hurtowni dropshipping zintegrowanych ze Sky-Shop.
Dowiedz się więcej o wyborze hurtowni do współpracy z filmu:
Brak kontroli nad pracą magazynu
W przypadku dropshippingu nie masz fizycznego kontaktu z produktami. Nie masz więc kontroli nad tym, w jakim czasie i stanie trafią one do Twoich klientów.
Co możesz zrobić, by poradzić sobie z tą kwestią?
- Wybierz wiarygodnych partnerów, w czym pomogą Ci wskazówki opisane powyżej.
- Regularnie monitoruj jakość obsługi i proś klientów o opinie na temat dostarczonych zamówień.
- W przypadku problemów z hurtownią, nie bój się zmienić dostawcy.
Negocjacje dotyczące marży
Im niższe ceny uda Ci się wynegocjować na starcie współpracy z hurtownią, tym więcej zarobisz. Opłacalność tego biznesu zależy m.in. od wysokości Twojej marży.
Co możesz zrobić, by obniżyć ceny w hurtowni?
- Wybierz do współpracy hurtownie, które oferują progi rabatowe. Chodzi tu o to, że w momencie ustalenia określonych obrotów cena produktów staje się niższa.
- Dąż do osiągnięcia obrotów, które uprawniają Cię do korzystania z owych progów.
- Pamiętaj, że hurtownie zazwyczaj oferują kilka progów rabatowych. Im więcej sprzedajesz, tym wyższy rabat możesz uzyskać.
👉 Dowiedz się więcej na temat zarobków w dropshippingu.
Aktualizacje stanów magazynowych
Brak własnego magazynu oznacza, że nie masz fizycznej kontroli nad produktami, które sprzedajesz. W aspekcie stanów magazynowych musisz więc polegać na danych od hurtowni.
Pomyłki w tym względzie mogą skutkować tym, że klient kupi u Ciebie produkt, którego hurtownia nie ma na stanie.
W praktyce więc oznacza to, że by efektywnie działać w dropshippingu potrzebujesz odpowiedniego oprogramowania, które zapewnia automatyczną aktualizację stanów magazynowych. W przypadku platformy Sky-Shop mogą się one aktualizować nawet do 12 razy na dobę.
Skuteczny marketing przy dużej konkurencji
Przy wysokiej konkurencji promocja produktów i pozyskiwanie klientów może być trudne, zwłaszcza jeśli produkty są dostępne także u innych sprzedawców. Model sprzedaży, jakim jest dropshipping wymaga więc bardzo przemyślanej strategii w zakresie marketingu.
Jakie działania warto wdrożyć?
- Zainwestuj w SEO. Pozycjonowanie sklepu online na frazy związane z Twoją ofertą to podstawa przyciągania klientów w dłuższej perspektywie. Twórz wartościowe treści, optymalizuj opisy produktów i prowadź bloga, aby poprawić widoczność sklepu w wynikach wyszukiwania.
- Stawiaj na remarketing i reklamy w wyszukiwarce i social media. Korzystaj z remarketingu, aby ponownie docierać do osób, które odwiedziły sklep, ale nie dokonały zakupu. Reklamy w social media pozwolą też budować rozpoznawalność Twojej marki wśród nowych klientów.
- Budowanie marki. W dłuższej perspektywie zainwestuj w budowanie marki, która kojarzy się z jakością i zaufaniem. Spójna identyfikacja wizualna, dobre opinie klientów oraz angażujący content pomagają w przyciągnięciu lojalnych klientów.
- Twórz wartościowe treści. Rozwijaj strategię marketingową, która obejmuje nie tylko reklamę, ale także tworzenie treści wartościowych dla klientów. Blogi, recenzje i poradniki związane z Twoją ofertą mogą zwiększyć zaufanie klientów i zachęcić ich do zakupu.
👉 Dowiedz się więcej o skutecznym marketingu sklepu internetowego.
Obsługa zwrotów
Zwroty to dość newralgiczna kwestia w dropshippingu. Hurtownie w większości przypadków bowiem ich nie obsługują. Choć oczywiście istnieją wyjątki.
Można także ustalić warunki współpracy, które sprawią, że kwestia ta będzie mniej dotkliwa. Niektóre hurtownie oferują możliwość zwrotu – ale pod warunkiem, że dany produkt zostanie wysłany do kolejnej osoby, która kupi go w Twoim sklepie. Oznacza to także, że środki za dany zakup nie zostają zwrócone na Twoje konto.
Pamiętaj, by mimo wszystko wygospodarować jakąś przestrzeń na przechowywanie zwracanych produktów.
Dowiedz się więcej o zwrotach w dropshippingu 👇
Wady i zalety dropshippingu
Zastanawiasz się, czy dropshipping to model biznesowy, w który warto się bawić? Poznaj jego największe wady i zalety:
Zalety dropshippingu
- Możliwość rozpoczęcia sprzedaży online z maksymalnie niskim wkładem finansowym.
- Brak konieczności inwestycji w produkty, które się nie sprzedają.
- Brak konieczności wynajmowania magazynu, zajmowania się wysyłką i pakowaniem produktów.
- Elastyczność – szerokie możliwości w zakresie rotowania asortymentem.
- Omijanie sezonowości w handlu elektronicznym.
Wady dropshippingu
- Zależność od hurtowni.
- Niższe marże niż w przypadku tradycyjnej sprzedaży.
- Duża konkurencja.
- Konieczność obsługi zwrotów (w większości przypadków).
Jak zacząć dropshipping krok po kroku?
Chcesz uruchomić sklep internetowy w dropshippingu? Oto, co musisz zrobić, by zacząć sprzedawać w tym modelu:
- Znajdź asortyment, który chcesz sprzedawać.
- Wybierz hurtownię i ustal warunki współpracy.
- Wybierz i skonfiguruj oprogramowanie do dropshippingu.
- Uruchom sprzedaż – w sklepie internetowym, na Allegro lub w innym kanale.
- Pobierz produkty i stwórz ich oryginalne opisy.
- Dobierz odpowiednie działania marketingowe.
- Stwórz regulamin i politykę prywatności.
- Promuj swoją markę i sprzedawaj!
👉 Dowiedz się więcej: Dropshipping – jak zacząć?
Czy warto uruchamiać sklep internetowy w dropshippingu?
Dropshipping może być idealnym rozwiązaniem dla tych, którzy chcą zacząć sprzedaż online bez dużych inwestycji na starcie. Musisz jednak liczyć się z tym, że sukces w tym modelu wymaga świadomego planowania, wyboru rzetelnych dostawców oraz skutecznych działań marketingowych.
Ogromną rolę odgrywa także konsekwencja w prowadzeniu biznesu. Dropshipping to nie tylko przyjmowanie zamówień. Musisz stale monitorować jakość, kontaktować się z dostawcą i nadążać za zmianami w branży. Powodzenia!
—
Pamiętaj, że uruchomienie sprzedaży w dropshippingu jest znacznie łatwiejsze z przeznaczonym do tego oprogramowaniem. Absolutna podstawa to funkcje związane z automatycznym pobieraniem produktów, aktualizacją stanów magazynowych, sprzedażą wielokanałową czy możliwość dokonywania operacji masowych. To wszystko zapewnia Ci Sky-Shop. Zacznij testowanie platformy już teraz – bezpłatnie przez 14 dni – bez żadnych zobowiązań.