Autor:Klaudia Spiewak
Specjalista ds: marketingu i PR

Dlaczego Twój sklep internetowy nie sprzedaje? 8 najczęściej popełnianych błędów

Otworzyłeś sklep internetowy. Pewnie towarzyszy Ci radość i satysfakcja. Jednak po początkowej euforii, nastawiasz się na cel czyli sprzedaż. Z czasem okazuje się, że zamówień w Twoim e-sklepie jest zbyt mało. Dlatego powinieneś zrobić rozpoznanie i rozwiązać problem. Teraz zaczyna się prawdziwa walka o Klienta! Gotowy? Przedstawiamy 8 najczęściej popełnianych błędów  przez właścicieli sklepów internetowych, które skutkują niską sprzedażą.

1. Nieatrakcyjna grafika

Zanim założyłeś sklep internetowy, to pewnie sam kupowałeś przez Internet. Wyobraź sobie taką sytuację. Wchodzisz na stronę witryny i widzisz grafikę rodem z XX w. Jaka jest Twoja pierwsza reakcja? Naciskasz przycisk x i szukasz innego internetowego sprzedawcy.

Jeżeli oprawa wizualna Twojego sklepu internetowego jest przestarzała, to pewnie dlatego e-konsumenci nie kupują u Ciebie za często. Nieatrakcyjna grafika budzi w nich negatywne skojarzenia. Sprawia też, że Klienci myślą, iż nie dbasz o swój e-biznes i nie mają do Ciebie zaufania. A przecież to nieprawda!

Dlatego zatroszcz się o oprawę wizualną Twojego e-sklepu. Nie musisz od razu inwestować w indywidualną grafikę.

Na początek wystarczy, że skorzystasz z gotowego szablonu w Sky-Shop.pl i za pomocą webmasterskiego edytora dostosujesz go do trendów w Twojej branży.

2. Skomplikowana nawigacja

Nawet jeśli grafika w Twoim sklepie internetowym robi dobre wrażenie, to dopiero pierwszy krok do złożenia zamówienia przez Klienta. Internauta po wejściu na stronę szuka interesujących go produktów. Ważne jest, aby mógł znaleźć poszczególne towary pod odpowiednimi kategoriami.

Jeżeli dla e-konsumenta proces szukania asortymentu będzie zbyt skomplikowany, to da za wygraną i opuści Twoją stronę. Dlatego zastanów się czy Twój sklep internetowy jest uporządkowany hierarchicznie zgodnie z zasadami User Experience. Dzięki temu nawigacja na Twojej stronie będzie prosta i przyjemna.

3. E-sklep nieprzyjazny dla urządzeń mobilnych

Zgodnie z najnowszymi badaniami Gemius Polska, 45 % Internautów robi zakupy przez Internet korzystając ze smartfonów. Natomiast 16 % respondentów w tym celu posługuje się tabletem. W dobie nowych technologii wskaźnik wykorzystywania urządzeń mobilnych w robieniu zakupów w sieci będzie wzrastał.

m-commerce 1

Źródło: https://www.gemius.pl

Jeżeli Twój sklep internetowy nie jest przyjazny dla urządzeń mobilnych, to automatycznie tracisz sporą liczbę Klientów. Nie żyjemy w Średniowieczu, a w XXI w., dlatego czas iść z duchem procesu cyfryzacji.

W Sky-Shop.pl możesz zadbać o dostosowanie e-sklepu do urządzeń mobilnych w trakcie wyboru szablonu graficznego. Każdy z nich jest responsywny czyli przyjazny dla smartfonów, tabletów i innych wynalazków.

Wspomnimy tutaj o jeszcze jednej ważnej rzeczy – Twój e-sklep musi się szybko ładować i reagować na kliknięcia Klienta. Jeżeli będziesz działać na oprogramowaniu Sky-Shop.pl to nie będzie z tym problemu.

4. Nieaktualna treść

Co rzuca się w oczy odbiorcy po wejściu na stronę sklepu internetowego? Już ustaliśmy, że jest to grafika i hierarchicznie uporządkowane produkty. Następnie potencjalny Klient zwraca uwagę na treść!

Jeżeli zorientuje się, że informacje o promocjach są nieaktualne, a produkty, których już nie ma w ofercie dalej wiszą na stronie, to straci do Ciebie zaufanie. E-konsument pomyśli, że być może zwinąłeś już swój e-biznes albo nie interesują Cię jego potrzeby, więc pójdzie do konkurencji.

Dlatego aktualizuj informacje na stronie sklepu internetowego na bieżąco. Chociażby w kilku krótkich zdaniach napisz o tym, nad czym teraz pracujesz. Koniecznie informuj o nowych promocjach czy wyprzedażach oraz usuwaj produkty, których już nie sprzedajesz. Zmieniaj też na bieżąco ceny!

5. Skomplikowany proces składania zamówienia

Świetnie, odbiorca Ci zaufał i postanowił kupić Twój produkt. Przechodzi więc do procesu składania zamówienia. Niestety, jeśli jest on zbyt skomplikowany i ma za wiele podstron, to e-konsument zniechęci się i nie dotrwa do końca.

Jeśli na tym etapie potencjalny Klient napotka problemy lub coś wzbudzi jego wątpliwości, to może nie zapłacić za swój wymarzony produkt i nigdy już nie wrócić do Twojego sklepu internetowego.

Przyczyną porzuconych koszyków może być również brak certyfikatu SSL, którego zadaniem jest zabezpieczenie danych osoby dokonującej transakcji. Dzięki temu modułowi e-konsumenci czują się bezpiecznie w Twoim sklepie internetowym, dlatego warto jest w niego zainwestować.

Więcej informacji o certyfikacie SSL znajdziesz TUTAJ.

Innym problemem napotykanym przez Internautów na tym etapie są wysokie koszty dostawy. Sprawdź, jak wygląda proces składania zamówienia na Twojej stronie. Wczuj się w potencjalnego Klienta i wprowadź efekty zmiany.

Więcej na temat porzuconych koszyków w sklepie internetowym przeczytasz TUTAJ.

6. Zła Obsługa Klienta

Podstawą w dobrym sklepie internetowym jest profesjonalna Obsługa Klienta. Niezdecydowany, ale zainteresowany ofertą e-sklepu odbiorca, czasami kontaktują się z firmą, aby pozyskać więcej informacji o produkcie czy procesie składania zamówienia. Znasz, to prawda?

Jeżeli e-konsument nie będzie mógł się z Tobą porozumieć za pomocą kanałów udostępnionych na stronie w wyznaczonych godzinach, to w jego oczach stracisz wiarygodność.

Podobnie się stanie, kiedy będziesz nieprzyjemny lub niekompetentny. Dlatego tak istotne jest, abyś zawsze był dostępny do dyspozycji Klientów oraz był ekspertem w branży.

Więcej na temat profesjonalnej Obsługi Klienta przeczytasz TUTAJ.

7. Źle dobrane kanały komunikacyjne

Wiesz kto jest Twoją grupą docelową? Na to pytanie powinieneś potrafić odpowiedzieć o każdej porze dnia i nocy. Poznanie swoich odbiorców jest niezbędne do dobrania odpowiednich kanałów komunikowania oraz wykreowania efektywnych przekazów reklamowych.

Jednak czasami właściciel sklepu internetowego zagalopuje się i założy firmowe konto na Twitterze, zamiast Instagramie. Co wtedy? Współczynnik konwersji będzie niewielki, co będzie negatywnie wpływać na ruch na stronie Twojego sklepu internetowego.

Dlatego jeśli widzisz, że Twoje działania reklamowe nie przynoszą zamierzonych rezultatów, to przeanalizuj wykorzystywane kanały komunikowania. Na podstawie danych socjodemograficznych o Twoich Klientach, możesz stwierdzić w jakich mediach ich spotkasz i tam intensywnie działaj!

Pamiętaj również, aby kreować interesujące i kreatywne treści, zgodnie z zasadami content marketingu.

8. Brak rozwoju bazy produktowej

Rynek i potrzeby Klientów dynamicznie się zmieniają. Dlatego musisz nieustannie rozwijać Twój sklep internetowy! Jeśli osiądziesz na laurach i nie będziesz poszerzał bazy produktowej, to w końcu e-konsumenci się od Ciebie odwrócą. Dlatego poszukuj trendów, sprawdzaj co w trawie piszczy i wdrażaj nowe rozwiązania.

Więcej na temat rozwoju bazy produktowej przeczytasz TUTAJ.

To tylko 8 najpopularniejszych błędów popełnianych przez sprzedawców online. Jednak powodów przez, który Twój sklep internetowy nie sprzedaje może być znacznie więcej. Pamiętaj, że na sukces w e-commerce składa się wiele elementów układanki. Wierzymy, że Ci się uda!


Projektowanie sklepu internetowego

 

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes 5

Klaudia Spiewak

Specjalista ds: marketingu i PR