Wybór odpowiedniego oprogramowania i otworzenie sklepu internetowego to dopiero połowa drogi. Jeśli Twoja marka nie jest wystarczająco rozpoznawalna, klienci nie zawitają na jej stronę tylko dlatego, że… powstała. Musisz dać im szansę dowiedzieć się o jej istnieniu i zachęcić ich do jej odwiedzenia.
Jak to zrobić? Reklamując swój sklep internetowy, a więc wybierając odpowiednie kanały i świadomie dysponując budżetem.
W poniższym artykule krok po kroku przejdziemy przez wszystkie kanały, które pomogą Ci przyciągnąć klientów do Twojego sklepu internetowego.
Jak reklamować sklep internetowy?
Na początku stwórz solidne podstawy, które dadzą Ci pewność, że reklama będzie skuteczna. Każda strategia marketingowa opiera się na dwóch, niezwykle ważnych fundamentach. Jednym jest dokładna analiza i zrozumienie lejka zakupowego (sprzedażowego), a drugim – stworzenie tak zwanej buyer persony.
Co nam to daje? Pewność, że reklamy trafią do odpowiednich osób, czyli potencjalnych klientów Twojego sklepu.
1. Lejek sprzedażowy w sklepie internetowym
Lejek zakupowy (sprzedażowy) to prosta wizualizacja procesu sprzedaży, która pozwala uświadomić sobie, że nie jest ona jednorazową czynnością. Choć wersji lejka istnieje kilka, nie będziemy wdawać się w zawiłości – przytoczymy tylko jego najważniejsze etapy.
- Świadomość.
Twój potencjalny klient zaczyna zdawać sobie sprawę ze swojej potrzeby zakupowej. Na przykład: Przychodzi wiosna i zauważa, że potrzebuje nowych butów. - Zainteresowanie.
Klient wie już, że potrzebuje butów, ale nie wie jeszcze jakich. Szuka w sieci inspiracji – czyta artykuły o najnowszych trendach, przegląda zdjęcia w mediach społecznościowych i odwiedza strony różnych sklepów internetowych. - Rozważanie.
Klient dokładnie wie już, jakich butów potrzebuje. Teraz zastanawia się, w którym sklepie je kupić. - Zakup.
Hura! Klient finalizuje transakcję. - Lojalność.
Nadchodzi jesień, a klient, który wiosną kupił w Twoim sklepie buty, uświadamia sobie, że potrzebuje kurtki. Był zadowolony z poprzedniego zakupu, dlatego wraca do Ciebie po kolejny produkt.
Jakie zastosowanie ma lejek przy reklamie sklepu internetowego? Po pierwsze, nie obrazisz się na klienta, który w trakcie pierwszej wizyty w Twoim sklepie nie dokonał zakupu 🙂 Po drugie, dzięki uwzględnieniu poszczególnych etapów lejka, dostosujesz różne typy reklam/marketingu do realnych i aktualnych potrzeb ich odbiorców. A po trzecie – piąty etap uświadomi Ci, że działań reklamowych nie warto zaprzestawać, gdy klient kupi coś w Twoim sklepie.
2. Persona marketingowa
Buyer persona to opis Twojego idealnego klienta. Jego dokładna charakterystyka pomoże Ci tworzyć trafne komunikaty marketingowe. Nie musisz, choć możesz, nadawać swojej personie imienia i nazwiska. Bardziej istotne będzie odpowiedzenie sobie na pytania:
- Z jakimi problemami boryka się Twoja persona i jak możesz je rozwiązać?
- Jakie są potrzeby Twojej persony i jak możesz je zaspokoić?
- Jakim budżetem dysponuje?
- Jakie miejsca w sieci odwiedza?
- Gdzie szuka informacji?
Jak stworzyć personę zakupową?
Najłatwiejsza i zarazem najbardziej skuteczna opcja to przeprowadzenie rozmowy z dotychczasowymi klientami. Zapytaj ich o to, jakie są ich potrzeby, zainteresowania i przede wszystkim – co skłoniło ich do zakupów w Twoim sklepie. Możesz wesprzeć się także narzędziami – bardzo przydatny będzie Google Analytics i dane demograficzne dotyczące osób, odwiedzających Twoją stronę. Jeśli prowadzisz profil firmowy na Facebooku, wykorzystaj raporty Audience Insights, by zyskać wiedzę na temat osób, które lubią Twój sklep.
—
Na skuteczną reklamę w e-commerce składają się cztery główne dziedziny marketingu internetowego: SEO (pozycjonowanie), content marketing, płatne reklamy i media społecznościowe. Tradycyjna reklama nie ma tu zbyt wiele do powiedzenia – w końcu Twoim celem jest dotarcie do jak największej liczby internautów.
Reklama sklepu internetowego – kanały bezpłatne
W pierwszej kolejności przedstawię Ci bezpłatne kanały marketingowe. Oczywiście będziesz musiał ponieść koszt związany z ich wykorzystaniem (abonament narzędzia czy wynagrodzenie specjalisty), jednak nie będą one pochłaniać dodatkowego budżetu.
Przeczytaj też: Jak promować sklep w Internecie za darmo?
3. Pozycjonowanie sklepu internetowego
Pozycjonowanie to kwestia, której nie może zignorować żaden właściciel sklepu internetowego. Prawdopodobnie sam rozpoczynasz zakupy od wpisania nazwy interesującego Cię produktu w wyszukiwarkę, prawda? Sprawa jest więc oczywista – im wyżej link prowadzący do Twojej strony znajdzie się w wynikach wyszukiwania, tym więcej potencjalnych klientów zawita do Twojego sklepu.
Osiągnięcie takiego efektu nie jest jednak ani szybkie, ani łatwe. Pozycjonowanie to proces, który powinien zaczynać się wraz z otwarciem sklepu, a kończyć… nigdy. Włożone wysiłki jednak z całą pewnością się opłacą – ruch z wyników wyszukiwania jest całkowicie darmowy,
Na dobry początek wyjaśnimy, że na sukces pozycjonowania składają się 3 bardzo ważne elementy:
- Kwestie techniczne.
Zanim na Twoją stronę trafią użytkownicy z wyszukiwarki, dokładnie przeanalizują ją roboty Google’a. Dlatego musisz zadbać o poprawność przekierowań, stworzenie mapy strony czy stworzenie unikalnych meta nagłówków. Oprogramowanie Sky-Shop zostało zaprojektowane tak, by spełniać wymagania techniczne wyszukiwarek – o część z tych kwestii nie musisz się więc w ogóle martwić.
- Treści.
Content is king – głosi znane powiedzenie w branży marketingowej. Treści od zawsze odgrywały ogromną rolę, gdy mowa o pozycjonowaniu, jednak teraz jeszcze ważniejsza niż kiedykolwiek jest ich wysoka jakość. To właśnie dzięki różnego rodzaju tekstom, algorytmy pozycjonują Twoją stronę na określone słowa kluczowe, za pomocą których użytkownicy odnajdują ją w wyszukiwarkach. Jednak ostatecznie to właśnie ich doświadczenia liczą się najbardziej.
- Linki.
Sposób działania algorytmów Google jest następujący: Jeśli ludzie udostępniają jakieś treści, oznacza to, że są wartościowe i trzeba je wyświetlać na wyższych pozycjach. Znaczenie mają także linki wewnętrzne, czyli te, które porządkują strukturę danej witryny, odsyłając do poszczególnych podstron.
Dowiedz się więcej:
4. Content marketing w e-commerce
Prowadząc biznes internetowy, o contencie po prostu nie da się nie słyszeć. Dla formalności wspomnę jednak, że content marketing to zbiorcza nazwa dla działań marketingowych, które dzięki tworzeniu różnego rodzaju treści i ich dystrybucji, budują świadomość marki i przyciągają do niej klientów.
Słyszałeś kiedyś o Przewodniku Michelin? To jeden z pierwszych i najbardziej znanych przykładów projektów content marketingowych. Znany wszystkim doskonale producent opon stworzył go, by ludzie więcej podróżowali, zużywając jednocześnie… opony właśnie. W swoim sklepie nie musisz przygotowywać aż tak kreatywnych kampanii contentowych – wystarczą podstawowe treści, które będą przede wszystkim edukować Twoich klientów.
Na jakie rodzaje treści warto postawić, prowadząc sklep internetowy?
- Opisy produktów i kategorii.
- Artykuły blogowe.
- Opinie klientów.
Content marketing to nie tylko słowa
Kupujemy oczami – zwłaszcza w sklepie internetowym, gdzie nie możemy dotknąć/przymierzyć towaru. Właśnie dlatego oprócz tekstowych opisów, warto zadbać o przemyślaną wizualną prezentację produktu. Mowa oczywiście o estetycznych fotografiach, grafikach, ale także wideo pozwalających obejrzeć dany przedmiot z każdej strony. To bardzo popularna praktyka zwłaszcza w sklepach z branży fashion.
Warto jednak do każdego produktu podchodzić indywidualnie. W przypadku sukienki zdjęcie czy filmik prawdopodobnie będzie dużo ważniejsze niż opis. Jednak podczas kupna wiertarki większą rolę odegrają jej parametry niż wygląd.
Blog w sklepie internetowym
Dla wielu osób otwierających sklep internetowy ostatnią rzeczą, o której myślą, jest prowadzenie bloga.
Tymczasem blog to doskonałe miejsce do dzielenia się z klientami aktualnościami dotyczącymi funkcjonowania sklepu, ale także inspirowania ich do zakupów i edukowania w zakresie sprzedawanego asortymentu. Może także przysłużyć się pozycjonowaniu.
Content marketing jest bowiem bardzo mocno powiązany z SEO. Blog to szansa na zwiększenie ruchu w sklepie internetowym, dzięki pokryciu słów kluczowych z długiego ogona, czyli na przykład: „Jaki smartfon do 1000 zł” czy „Co kupić na prezent dla dwulatka”.
Pamiętaj, że blog w sklepie internetowym może realizować wiele celów:
- edukować klientów,
- podkreślać Twój wizerunek jako eksperta w branży,
- zwiększać ruch na stronie,
- zwiększać sprzedaż poprzez udział w konwersjach wspomaganych.
Dowiedz się więcej:
Recenzje
Content marketing to także user generated content, czyli treści tworzone przez użytkowników. Najskuteczniejsze z nich to oczywiście opinie na temat produktów. Ich prezentowanie nic Cię nie kosztuje, a zwiększa szansę na to, że wizyta w Twoim sklepie zakończy się zakupem. Dlatego daj swoim klientom możliwość tworzenia takich recenzji.
5. Aktywność w mediach społecznościowych
Media społecznościowe – królestwo zdjęć, filmików, opinii i dyskusji. Innymi słowy, idealne miejsce do promowania sklepu internetowego. Zapewniam Cię, że większość Twoich klientów ma na nich konto. Nie warto więc zadawać sobie pytania, czy prowadzić profil w mediach społecznościowych, ale jak to robić.
Na jakich portalach warto być obecnym, prowadząc sklep internetowy?
- Absolutna podstawa to Facebook.
Oprócz regularnego dodawania postów i obecności w grupach, zadbaj o możliwość dodawania recenzji na temat Twojego sklepu. Zwiększysz w ten sposób wiarygodność swojego profilu.
Niebieski portal stwarza również możliwość prezentowania swoich produktów za pośrednictwem sklepu na Facebooku. Co prawda w Polsce bezpośrednia sprzedaż na nim jest niemożliwa (kliknięcie w produkt może skutkować przeniesieniem na stronę Twojego sklepu lub rozpoczęciem rozmowy w Messengerze), jednak doskonale sprawdzi się jako katalog produktów, który Twoi potencjalni klienci mogą przeglądać podczas odwiedzin na swoim ulubionym portalu.
- Warto rozważyć również Instagram.
Z Instagrama w Polsce korzysta ponad 8 milionów użytkowników. Tak, to sporo, a jeśli istnieje choć cień szansy, że są to Twoi potencjalni klienci, nie może Cię tam zabraknąć. Pamiętaj jednak, by nie wrzucać tam zdjęć produktowych. Postaw na zdjęcia produktów w użyciu – a najlepiej, jeśli są to fotografie przesłane przez Twoich klientów. Instagram to także świetne miejsce, by pokazać sklep zza kulis i ocieplić tym samym jego wizerunek.
- Pinterest dla intrygujących wizualnie branż.
To na Pintereście ludzie szukają inspiracji i oryginalnych produktów. Warto zadbać o obecność na tym portalu zwłaszcza, gdy prowadzi się sklep w branży fashion, wnętrzarskiej czy handmade.
- YouTube – zaprezentuj się jako ekspert w swojej branży
Kanał na YouTube to doskonały sposób na edukowanie swoich odbiorców. W zależności od produktów, które sprzedajesz, możesz tam umieszczać ich wideorecenzje i rankingi. Warto także komentować branżowe aktualności i dzielić się nowościami z rynku. Możliwości jest naprawdę wiele!
Przeczytaj też:
6. Email marketing
Działania marketingowe nie powinny się skupiać jedynie na docieraniu do nowych klientów – zachęcaj do zakupu również tych, którzy trafili już na stronę Twojego sklepu. Pamiętaj, że według badań, pozyskanie nowego klienta jest 5 razy droższe niż skłonienie do zakupu osoby, która wcześniej go dokonała. A jednym z lepszych sposobów, by to osiągnąć jest właśnie email marketing.
Wykorzystaj newslettery, by informować swoich klientów o wszelkich aktualnościach związanych z działalnością Twojego sklepu – promocjach, wyprzedażach, ale także pojawieniu się nowej kolekcji czy artykułu na blogu.
Bazą odbiorców swoich newsletterów możesz zarządzać z panelu administracyjnego Sky-Shop. Przy jego pomocy wyślesz także proste kampanie mailowe.
7. Powiadomienia web push
A jeśli nie przekonuje Cię tworzenie i wysyłanie długich maili, możesz rozważyć wykorzystanie powiadomień web push. To krótkie komunikaty, które wyświetlą się Twoim odbiorcom w prawym rogu ekranu:
Za ich pośrednictwem możesz informować o wyprzedażach, promocjach czy nowo opublikowanych artykułach. Przydadzą się także do ratowania porzuconych koszyków.
Skuteczna reklama sklepu internetowego – kanały płatne
Pora powiedzieć sobie o sposobach reklamy sklepu internetowego, które oprócz czasu i wysiłku specjalistów, będą wymagać dodatkowego budżetu.
Przeczytaj też: Jak promować sklep internetowy, wykorzystując metody płatne?
8. Google Ads
Google oferuje sporo możliwości w zakresie promowania swoich produktów. Dzięki wielu opcjom personalizacji, możesz precyzyjnie targetować swoje reklamy, by dotrzeć do osób, które mogą być rzeczywiście zainteresowane zakupem. Co więcej, efekty takich kampanii zauważysz od razu.
Jakie typy reklam sprawdzą się w Twoim sklepie?
Reklamy w sieci wyszukiwania
Czyli sponsorowane linki, które ukażą się oczom użytkowników po wpisaniu określonych słów w wyszukiwarkę. Wyglądają tak:
Reklamy produktowe
To również reklamy wyświetlające się w wyszukiwarce. Zawierają zdjęcie produktu, jego cenę oraz adres sklepu.
Remarketing
Remarketing pozwala dotrzeć do osób, które odwiedziły już stronę Twojego sklepu. To jeden ze skutecznych sposobów na ratowanie porzuconych koszyków.
Jak wygląda płatność za reklamy?
Google Ads działają w modelu PPC – Pay per click. Oznacza to, że z Twojego konta zostaną pobrane pieniądze za każdym razem, gdy ktoś kliknie w reklamę i przejdzie na stronę Twojego sklepu.
A jak stworzyć kampanię reklamową krok po kroku? Dowiesz się tego z artykułu – Przewodnik po Google Ads.
Powierz tworzenie kampanii Google Ads profesjonalistom
9. Reklamy na Facebooku
Algorytm Facebooka działa tak, by w pierwszej kolejności wyświetlać posty tworzone i udostępniane przez znajomych oraz w grupach. Content firmowy ma więc utrudnione zadanie, rozwiązaniem którego jest promocja za pośrednictwem Facebook Ads.
Aby tworzyć efektywne kampanie, musisz skonfigurować Piksel Facebooka. Umożliwi Ci to ich dokładniejsze targetowanie oraz kierowanie reklam do osób, które odwiedziły już Twój sklep.
Na Facebooku możesz korzystać z różnych formatów reklamowych. W sklepach internetowych największe zastosowanie będzie miała karuzela, na której możesz zaprezentować nawet 10 różnych produktów i reklamy remarketingowe.
10. Influencer marketing
Słysząc o influnencerach, możesz pomyśleć, że prowadzisz niewielki sklep i nie masz budżetu na współpracę z celebrytami czy innymi znanymi osobistościami. Influencer marketing nie musi jednak na tym polegać.
Załóżmy, że prowadzisz sklep z akcesoriami dla dzieci i niemowląt. Jak myślisz, komu zaufają Twoi klienci – reklamie na przypadkowej stronie czy świeżo upieczonej mamie, której profil na Instagramie z zamiłowaniem śledzą?
Influencerami lub, jak wolisz, ambasadorami Twojego sklepu mogą stać się tak naprawdę jego klienci. W branży marketingowej takie osoby są określane mianem mikroinfluencerów.
Nie chodzi więc o to, by szukać osób znanych w całym kraju. Sęk w tym, by odnaleźć te, które cieszą się uznaniem w konkretnym środowisku – to im zaufa Twoja buyer persona.
11. Artykuły sponsorowane
Wracamy do content marketingu, o którym czytałeś już wcześniej. Nie wspomnieliśmy tam o jeszcze jednej taktyce, która w przypadku sklepu internetowego może okazać się skuteczna – publikacjach sponsorowanych.
Mowa o różnego rodzaju artykułach, raportach czy filmach, za których umieszczenie na danej stronie musisz po prostu zapłacić. To świetny sposób na dotarcie do odbiorców, którzy nie są czytelnikami Twojego bloga i okazja do zaprezentowania się szerszej publiczności.
Pamiętaj jednak, aby wybierać tylko te miejsca, w których na pewno bywają przedstawiciele grupy docelowej Twojego sklepu.
Podsumowanie
Otworzenie sklepu internetowego to wejście do bardzo dynamicznej branży. Ta dynamika dotyczy każdego jej obszaru – a zwłaszcza marketingu i reklamy.
Zawsze miej uszy i oczy szeroko otwarte – co rusz pojawiają się nowe rozwiązania, które ułatwią Ci przyciągnięcie klientów do Twojego sklepu i dadzą przewagę nad konkurencją. I pamiętaj, że na blogu Sky-Shop regularnie dzielimy się nowinkami ze świata e-commerce!