Autor:maciek

Jak skutecznie promować sklep internetowy.

Dobry pomysł na sklep internetowy to dopiero początek przygody z e-biznesem.

 

Po uruchomieniu firmy zaczyna się ciężka i fascynująca praca. Kto myśli, że samo wyłożenie wirtualnych półek najlepszym nawet towarem zagwarantuje sukces, jest w błędzie.

Sklep internetowy trzeba umiejętnie wypromować. NIe jest to trudne, podpowiadamy, jak to zrobić.
Aby produkty z e-sklepu dobrze się sprzedawały, trzeba pozyskać klientów – i to nie tych jednorazowych a takich, którzy będą lojalnie i chętnie do nas powracać. Jak uruchomić tę promocyjno-marketingową machinę, by skusić potencjalnych odbiorców swoich produktów? Przede wszystkim przemyśleć ofertę i wziąć pod uwagę środki finansowe, jakie chcemy poświęcić na te działania. Ważnym elementem jest również określenie odbiorców swojego sklepu i jego asortymentu – płeć, wiek, status społeczny oraz zainteresowania. To, z jakich kanałów informacji potencjalni kliencie korzystają najczęściej, pozwoli nam najlepiej dopasować formę promocji.

 

Optymalnie – dla Google

Aby znaleźć się wysoko w wyszukiwarce Google e-sklep musi być poprawnie zoptymalizowany. W tym celu należy przede wszystkim starannie dobrać słowa kluczowe (czyli hasła, po których możemy zostać odnalezieni przez naszych klientów), które najbardziej pasują do naszego e-sklepu. Tytuł strony powinien mieć maksymalnie 70 znaków i korespondować z tym, co znajduje się w naszym sklepie internetowym. Z kolei w tzw. meta opisie powinniśmy zawrzeć krótki opis strony wraz z minimum jednym słowem kluczowym (maksymalnie 170 znaków). Słowa kluczowe wykorzystujemy również w nagłówkach, otagowanych zdjęciach – wszystko to pomaga pozycjonować stronę. Optymalizując stronę warto skorzystać z dostępnych programów np. GoodKeywords, KeywordPad, SeoQuake, GSiteCrawler. Warto zauważyć, że doskonale ułatwiają te działania gotowe rozwiązania w oprogramowaniu Sky-shop.pl

 

Pozycjonowanie e-sklepu

Większość ruchu polskich sklepów internetowych pochodzi z wyszukiwarek – głównie jednej: Google. Internauta wpisując poszukiwaną frazę skupia się zazwyczaj na wynikach wyświetlanych na pierwszych 2-3 stronach. Im popularniejsza fraza, tym większy ruch kieruje na naszą stronę – dlatego właśnie tak ważna jest dobra pozycja w wyszukiwarce internetowej.

Zadbaniu o jak najwyższe miejsce w wynikach najpopularniejszych wyszukiwarek służy pozycjonowanie. Promocja sklepu internetowego jest o tyle trudna, że treści, które znajdują się na stronie internetowej to głównie opisy produktów. Najczęściej właściciele e-sklepów skupiają się na krótkich opisach producentów, albo jedynie na zdjęciach i samych nazwach towaru – to niewiele i dla klientów jak, i dla wyszukiwarek. Zarówno dla odwiedzających jak i dla Google liczy się tekst. Jeśli jest powtórzeniem, które znaleźć można na stronie producenta czy konkurencji, w czytelniku nie wzbudza on zainteresowania, a dla wyszukiwarki taka strona nie wnosi nowej wartości – trudno więc o wysoką pozycję w wynikach.

O co jeszcze warto zadbać? Na początek o przyjazne linki – adres wpisany w wyszukiwarkę ma pozwolić użytkownikowi wrócić do naszej strony, jak również łatwo określić, co się na niej znajduje. W praktyce oznacza to, że w pasku adresowym zamiast np. numerów oznaczających kolejne towary, użytkownik znajdzie ich nazwy – hasła, po których sam próbuje je u nas znaleźć – dla nas: słowa kluczowe, które pomagają w poprawnym indeksowaniu stron w wyszukiwarkach.

Takie działania ułatwia dobre oprogramowanie sklepu internetowego – choćby system dynamicznych Meta Tagów. Można iść krok dalej i skorzystać z zaawansowanego, płatnego, wykonywanego przez specjalistów pozycjonowania oferowanego w ramach pakietów Sky-shop.pl

 

Google Adwords czyli kampania dla e-biznesu

Załóżmy, że sprzedajemy tradycyjne sprzęty do golenia. Użytkownik, który wpisze w wyszukiwarkę hasło „brzytwa” może szybko trafić do naszego e-sklepu dzięki podrzuconym przez Google linkom sponsorowanym. Wystarczy, że zdecydujemy się na ich kampanię czyli Google Adwords. Po kliknięciu w taki zaproponowany link użytkownik przeniesiony zostanie prosto do naszego sklepu internetowego. Oczywiście za takie kliknięcie właściciel sklepu płaci konkretną kwotę.

Ten sposób promowania ma sporo zalet: działa od momentu uruchomienia kampanii, kierowany jest do konkretnych, wybranych przez Ciebie odbiorców (także pod kątem fraz kluczowych, rejonów geograficznych czy pory dnia, kiedy reklama ma się wyświetlać), a Ty płacisz za efekt, czyli rzeczywiste kliknięcie w reklamę.Dzięki dobremu określeniu grupy odbiorców reklamodawca ma pewność, że informacja o jego usłudze czy produkcie trafia do nieprzypadkowych osób. Obsługa jest łatwa i wymaga zarejestrowania konta na Google (wystarczy, jeśli już korzystasz z gmail, Google + lub YouTube). Warto sprawdzać statystyki kampanii i na ich podstawie planować kolejne działania – zwiększyć współczynnik klikalności i podnosić istotny dla wyników współczynnik jakości, szczególnie, że od 2007 roku reklamy z płatnego programu reklamowego Google AdWords przekroczyły 23 proc. Rynku internetowej reklamy.

 

Na celowniku porównywarek cen

Skutecznym i szybkim sposobem promocji jest pojawienie się w porównywarkach cen. To dobre rozwiązanie, jeśli jesteśmy w stanie zaoferować niską cenę, należy pamiętać, że im niższa cena, tym lepsze miejsce w wynikach wyszukiwania serwisu. Klient który w porównywarce znajdzie interesujący go produkt i spośród innych ofert wybierze akurat naszą, zostanie przekierowany bezpośrednio do prowadzonego przez nas sklepu. I choć na odwiedzających klientach nie zyskamy wiele finansowo, zyskamy dobrą renomę – każda opinia o sklepie ma szansę przekonać kolejnych potencjalnych odbiorców do skorzystania z naszych usług. Warto więc zapamiętać, że Sky-shop.pl jest już zintegrowany z najpopularniejszymi porównywarkami: Ceneo.pl, Cenuj.pl, Tanio.pl, nokaut.pl oraz outletcenter.pl.

 

Katalog

Stawiasz w sieci pierwsze kroki? Nawet jeśli chcesz się wyróżnić, warto dać się na chwilę zaszufladkować, dokładniej – skatalogować. Jeśli chcesz zaistnieć w internecie, warto korzystać z dostępnych katalogów i dopisać się do nich bezpłatnie lub za niewielka opłatę. Do najpopularniejszych należą te na platformach onet, interia i wp. Takie miejsca dają możliwość zamieszczenia danych kontaktowych, adresu strony internetowej, podstawowych informacjach o ofercie jak również zdjęć reklamowych – taka wizytówka to dobry początek.

 

Sprzedaż w sklepie i na aukcjach

Wystawianie swoich produktów na aukcjach internetowych dużych platform to zabieg, po który często sięgają poczatkujący e-sklepikarze. Platformy aukcyjne takie jak Allegro to świetna okazja, by trafić do klientów, którzy jeszcze naszego sklepu internetowego nie odwiedzili, szczególnie że ta wspomniana jest wciąż najczęściej wybieranym przez internautów miejscem zakupów.

Nie jest to trudne zadanie od strony technicznej szczególnie, jeśli nasze oprogramowanie, takie jak Sky-shop.pl, posiada dwukierunkową integrację z Allergo. Warto jednak pamiętać o tym, że taka próba dotarcia do klienta pociąga za sobą koszty w postaci stosunkowo dużych prowizji od sprzedaży. Warto na tę formę promowania sklepu internetowego skusić się sporadycznie, gdy mamy wyjątkową sezonową obniżkę lub inną promocję i szczególnie zależy nam na ruchu w sklepie nowych osób.

 

Reklama na forach branżowych

Pozytywna reklama przekazywana innym potencjalnym klientom może zachęcić do skorzystania z naszych usług. Poczta pantoflowa czyli polecanie naszej usługi przez znajomych to dobra forma dotarcia do naszej grupy odbiorców. Warto jednak pamiętać, że działa to w dwie strony: wadliwy produkt, nierozpatrzona reklamacja, nieprzyjemna obsługa i nieprzyjazna dla użytkowania strona mogą zadziałać odwrotnie – odwrócić od nas zaufanych klientów i zrazić ewentualnych przyszłych konsumentów.

Elementem takich pozytywnych działań może był działalność na internetowych forach. To szczególnie cenne działania, jeśli nasz sklep reprezentuje biznes odnajduje się w konkretnej branży – nasze fachowe wypowiedzi i porady z dziedziny nam najbliższej: terrarystyki, sposobu parzenia herbat czy sprzętu fotograficznego mogą przywiązać do nas grono sympatyków. Unikajmy spamowania, które może jedynie zdenerwować innych użytkowników forów. Dzięki naszej wyważonej aktywności rozpoznają oni w nas specjalistów, którzy chętnie pomogą w dokonaniu najlepszych wyborów zakupowych.

 

Twój sklep ma fanów

Lubisz przelewać myśli na papier a strona Twojego sklepu jak również fora nie są wystarczającym do tego polem? Załóż blog! Dzięki niemu przekażesz użytkownikom wiedzę o branży, w której się poruszasz i pokażesz e-sklep od kuchni. Tu udowodnisz, że za wirtualną ladą stoją ludzie z krwi i kości. Tacy, których warto odwiedzać i do których można zapałać sympatią. Odbiorcy będą mogli identyfikować się z Tobą i Twoim zespołem, a to klucz do sukcesu.

 

E-sklep śle e-maile

Więź z klientami wbudować można poprzez e-mail marketing. Tu podstawą jest zbudowanie dobrej bazy potencjalnych klientów – na to potrzeba sporo czasu, warto od samego początku zachęcać osoby odwiedzające stronę o zapisywania się na newsletter – kolejną formę promowania swojej firmy.

Nikt nie lubi dostawać spamu, tym bardziej więc warto starannie przygotowywać wiadomości. O czym pisać? O swojej ofercie – specjalnych promocjach, ciekawostkach, sukcesach, nowych udogodnieniach, konkursach i innych atrakcjach dla odbiorców. Mają być to niedługie, konkretne i ciekawie zaprezentowane wiadomości. Newsletter i e-mail marketing to także możliwość zachęcenia do dialogu – tą drogą rozsyłać można krótkie ankiety, dzięki którym dowiemy się, nad czym wato pracować i czego klienci oczekują od sklepu i jego obsługi.

Pamiętajmy o tym, by reagować. Jeśli jesteśmy dostępni w możliwie szerokiej formie: mailowo, telefonicznie, na forach, FB, Google+ czy blogu, powinniśmy szybko reagować na zapytania, oferty, reklamacje – na stronie, w komentarzach pod produktami, w mediach społecznościowych czy na forach internetowych. Zarówno pisząc na branżowych forach czy publikując w fachowych serwisach artykuły markę wyrabiamy poprzez bycie aktywnym, pomocnym jak również obiektywnym.

 

Twój sklep ma fanów

Moc mediów społecznościowych jest nie do przecenienia. Aby tym kanałem dotrzeć do jak największej liczby osób, należy na Facebooku założyć stronę i odpowiednio wybrać jej kategorię: w przypadku sklepu najlepiej sprawdzi się „firma, organizacja lub instytucja” albo „marka lub produkt”. Grafiki, logo, zdjęcia produktów i opisy, linki do promocji-wszystko to sprawi, że będziemy rozpoznawani. Nie traktuj FB jako miejsca, w którym przeklejać będziesz linki do swoich towarów. To ma być miejsce spotkań. Aktualizuj fanpage regularnie – prezentuj filmy z Twojej branży, zdjęcia, artykuły, które będą mogły być przedmiotem dyskusji. Nie ignoruj komentarzy, zapytań, apeli. Także na Facebooku masz możliwość wykupienia reklamy – skup się na tych, które rzeczywiście mogą być zainteresowani Twoją ofertą. Choć imponujące wrażenie robić fanpage, z dużą liczbą fanów, liczą się ci, którzy rzeczywiście profil odwiedzają i udzielają się na nim.

 

Plus dla Google+

Podobnie prowadź swój profil na Google+. Pamiętaj, że również korzystanie z tej nowoczesnej formy komunikacji to nie bezpośrednia sprzedaż, ale sposób budowania lojalności klienta i przywiązania do marki. Angażuj swoich fanów zadając pytania, organizując konkursy, traktuj ich wyjątkowo-specjalnie dla odwiedzających przygotuj promocje.

Duży nacisk połóż na elementy graficzne, które przykują wzrok. Pokaż swoją ludzką twarz – z klasą i humorem pokaż, kto stoi za firmą, że nie jesteście tylko magazynem z towarem.

Podobnie jak i w przypadku FB, również do Google + dodaj na swojej stronie internetowej widget, który przekieruje odwiedzających na profile.

Jak założyć profil na Google +? Wejdź na stronę plus.google.plus.com, zarejestruj konto, a po zalogowaniu kliknij link „Utwórz stronę”. Wybierz jej kategorię – biznes lokalny lub markę – w zależności od tego, jak wolisz poprowadzić promocję swojego e-sklepu. Edytuj informacje dotyczące nazwy, adresu strony internetowej czy kontaktu tak, by ułatwić przyszłym klientom komunikację. Napisz kilka słów o swojej firmie i pokaż się – logo sklepu, produkty, siebie. Udostępnij informacje o założonej na G+ stronie swoim znajomym i… promuj się w nowym kanale społecznoścowym!

 

Co wybrać?

Jeśli chcemy być skuteczni, należy postawić na kilka najbliższych nam form promocji. Nie musimy korzystać ze wszystkich – czasem nie warto rozdrabniać się chwytając wiele srok za ogon. Należy jednak pamiętać o tym, że trzeba się zabezpieczyć, gdyby z okazało się, że któraś z wybranych metod promocji nie jest tak efektywna jak zakładaliśmy.

Działania marketingowe nie powinny jednak przesłonić tego, co w sklepie internetowym najważniejsze – wzorowej obsługi klienta. Jeśli biznes w sieci ma odnieść sukces, musi działać bez zarzutu jeśli chodzi o sprawy techniczne. Strona powinna być przyjazna, obsługa intuicyjna oraz estetyczna wizualnie – o to wszystko pomoże zadbać gotowe oprogramowanie sklepu internetowego sky-shop.pl. Wszystko to składa się na zadowolenie klientów i ich dobrą opinię na temat e-sklepu.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes 5